And up she went – The moral vertical in Wings
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.4078Abstract
This article is dedicated to the film Wings (1966) directed by the Soviet director Larisa Shepitko. With its story of a World War II veteran, Nadezhda Stepanovna Petrukhina, Wings makes for an interesting case when looking at women’s and veteran’s status in the Soviet society of the 1960’s, and morality and memory culture more generally speaking. But as Nadezhda Stepanovna is a former fighter pilot who continuously return to the sky in her daydreams, Wings is also an excellent case for a critical discussion of the meaning of the airspace. Aviation and the airspace hold certain connotations is Russian culture (not necessarily excluding other cultures) that open up for a different kind of reading of this film, in particular because of the intersections between gender, space and memory. Hierarchies are often presented trough a metaphor of verticality in Russian culture. By examining the different notions of verticality, both physical and metaphorical, in Wings, I not only argue that this film can be read in a new way, but also bring new perspectives on the established theory of women’s position in Russian culture as morally superior to men. This again can be linked back to the spatial understanding of Russia, as the term Motherland in Russia particularly strongly makes a connection between femininity, the mother, and space, the land.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).