Kuuk, Skrap, and the Resistance Vernacular

Forfattere

  • Jon Mikkel Broch Ålvik Örebro universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.5490

Emneord (Nøkkelord):

Popular music, Resistance, Language, Gender

Sammendrag

I denne artikkelen tar jeg opp spørsmål om kjønnede identiteter i norsk populærmusikk. Med utgangspunkt i relevante teorier fra feltet populærmusikkforskning foretar jeg en utforskning av hvilke funksjoner språk og ulike musikkstiler kan ha i identitetsforhandlinger, og hvordan artister kan etablere agens og subjektivitet gjennom musikken.

Språk og kjønn er avgjørende faktorer i det musikalske uttrykket. Grupper og artister fra ikke-engelsktalende land som velger å bruke morsmålet kan ses som at de velger marginale uttrykk, ettersom språket vil føre til at de når ut til et begrenset publikum i forhold til grupper og artister som synger på engelsk. Min påstand er at en slik innstilling overser viktigheten av det lokale språket for å uttrykke synspunkter som er relevante for et lokalt publikum, og at man dessuten kan komme til å overse hvordan band og artister anvender globaliserte musikkuttrykk til å skape egne uttrykk.

Mine case-studier i artikkelen er to norske grupper: hip hop-duoen Kuuk og elektronika-duoen Skrap. I analysen bruker jeg Russell A. Potters teori om ”motstandsspråk” (resistance vernaculars) og Tony Mitchells teori om ”lingvistisk skade” (linguistic damage), hvor bruken av lokalmål gjør grupper og artister i stand til å motstå språklig strømlinjeforming. Dette åpner for min påstand om at gruppenes bruk at sitt eget språk, og sine egne dialekter, åpner for utvidete muligheter til å undergrave begrensende kjønnsnormer og sjangerkonvensjoner samtidig som det styrker musikkens politiske potensial.

Begge band arbeider innenfor musikalske uttrykk som gir dem muligheten til å lage musikk med et uttalt feministisk tilsnitt.: Kuuk dekonstruerer og undergraver forventninger til kjønnet oppførsel gjennom å parodiere hip-hop-sjangerens misogynistiske holdninger, og Skrap benytter strategisk naivitet til å gå klar av kjønnsstereotypier.

Referanser

Albury, Kath. 2002. Yes Means Yes: Getting Explicit about Heterosex. London: Allen & Unwin.

Björnberg, Alf and Thomas Bossius (eds). 2017. Made in Sweden: Studies in Popular Music. New York and London: Routledge.

Burns, Lori, and Marc Lafrance. 2014. ‘Celebrity, Spectacle, and Surveillance: Understanding Lady Gaga’s “Paparazzi” and “Telephone” through Music, Image, and Movement’. In Lady Gaga and Popular Music: Performing Gender, Fashion, and Culture, ed. Martin Iddon and Melanie Marshall, 117–147. New York and London: Routledge.

Butler, Judith. 1993. Bodies that Matter: On the discursive Limits of ‘Sex’. New York and London: Routledge.

Djupvik, Marita Buanes. 2017. ‘“Working It”: Female Masculinity and Missy Elliott’. In The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, ed. Stan Hawkins, 117–131. New York and London: Routledge.

Eide, Sigrid Krohn, Tonje Finvold Lacher, Ingrid Lamark, Louna Lehto, and Sigrun Sæbø Åland (eds). 2012. Farlig feminin!: 30 år med FM-inisme på radiOrakel. Oslo: Spartacus.

Greenall, Annjo Klungervik. 2015. ‘Norwegian-English code-switching in popular music lyrics 1960s – 2000s’. In Cultural Mélange in Aesthetic Practice, ed. by Annjo Klungervik Greenall and Domhnall Mitchell, 149–170. Bergen: Fagbokforlaget.

Griffiths, Dai. 2003. ‘From Lyric to Anti-Lyric: Analyzing the Words in a Pop Song’. In Analyzing Popular Music, ed. by Allan F. Moore, 39–59. Cambridge: Cambridge University Press.

Halberstam, Judith. 1998. Female Masculinity. Durham, NC and London: Duke University Press.

Hawkins, Stan. 2002. Settling the Pop Score: Pop Texts and Identity Politics. Aldershot: Ashgate.

Hawkins, Stan. 2016. Queerness in Pop Music: Aesthetics, Gender Norms, and Temporality. New York and London: Routledge.

Hawkins, Stan, and Jon Mikkel Broch Ålvik. 2019. ‘A-ha’s ‘Take on Me’: Melody, Vocal Compulsion, and Rotoscoping’. In The Routledge Companion to Popular Music Analysis: Expanding Approaches, ed. Ciro Scotto, Kenneth M. Smith, and John Brackett. 77–94. London and New York: Routledge.

Holt, Fabian and Antti-Ville Kärjä (ed.). 2017. The Oxford Handbook of Popular Music in the Nordic Countries. Oxford and New York: Oxford University Press.

Lorraine, Renée Cox. 2001. ‘Recovering Jouissance: Feminist Aesthetics and Music’. In Women & Music: A History. Second Edition, ed. by Karin Pendle, 3–18. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Midtnorsk jazzsenter. Jazz i Norge. Accessed 15 April 2018. https://midtnorsk.jazzinorge.no.

Miller-Young, Mireille. 2008. ‘Hip-Hop Honeys and Da Hustlaz: Black Sexualities in the New Hip Hop Pornography’ Meridians 8(1): 261–292. https://doi.org/10.2979/MER.2008.8.1.261

Mitchell, Tony. 1996. Popular Music and Local Identity: Rock, Pop and Rap in Europe and Oceania. London and New York: Leicester University Press.

Mitchell, Tony. 2004. ‘Doin’ Damage in my Native Language: The Use of “Resistance Vernaculars” in Hip Hop in Europe and Aotearoa/New Zealand’. In Music, Space, and Place: Popular Music and Cultural Identity, ed. by Sheila Whiteley, Andy Bennett, and Stan Hawkins, 108–123. Aldershot: Ashgate.

Moe, Marianne Lein. 214. ‘Ragna rapper på nordnorsk’. iTromsø, 14 March, 21.

Moi, Toril. 1999. What Is a Woman? And Other Essays. Oxford: Oxford University Press.

Pennycook, Alastair. 2007. Global Englishes and Transcultural Flows. London and New York: Routledge.

Potter, Russell A. 1995. Spectacular Vernaculars: Hip-Hop and the Politics of Postmodernism. Albany: State University of New York Press.

Reynolds, Simon, and Joy Press. 1995. The Sex Revolts: Gender, Rebellion, and Rock ‘n’ Roll. Cambridge: Harvard University Press.

Sandve, Birgitte. 2015a. ‘Unwrapping “Norwegianness”: Politics of Difference in Karpe Diem’. Popular Music 34(1): 45–66. https://doi.org/10.1017/S0261143014000695

Sandve, Birgitte. 2015b. ‘KUUK i maskineriet’. Argument 2: 15–17.

Whiteley, Sheila, Andy Bennett, and Stan Hawkins. 2004. ‘Introduction’. In Music, Space, and Place: Popular Music and Cultural Identity, ed. by Sheila Whiteley, Andy Bennett, and Stan Hawkins, 1–22. Aldershot: Ashgate.

Ålvik, Jon Mikkel Broch. 2017. ‘Armed with the Faith of a Child: Marit Larsen and Strategies of Faking’. In The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, ed. by Stan Hawkins, 253–266. London: Routledge.

Nedlastinger

Publisert

2020-11-01

Hvordan referere

Ålvik, Jon Mikkel Broch. 2020. «Kuuk, Skrap, and the Resistance Vernacular». Nordlit, nr. 46 (november):303–317. https://doi.org/10.7557/13.5490.