Morgenstjernens apokalypse

Science fiction, dommedag og Karl Ove Knausgård

Forfattere

  • Rikke Andersen Kraglund Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6514

Emneord (Nøkkelord):

Karl Ove Knausgård, Morgenstjernen, science fiction, apokalypse, unaturlig narratologi

Sammendrag

I denne artikel analyseres Karl Ove Knausgårds Morgenstjernen (2020) med særligt henblik på at vise hvorledes romanen forbinder sig til det overnaturlige og apokalyptiske og anvender motiver og greb med tilknytning til science fiction genren. Ved romanens udgivelse blev det diskuteret, hvorvidt de overnaturlige hændelser i romanen skulle forklares og naturliggøres som drømme og hallucinationer eller som fantastiske indslag (NRK 2020). Jeg vil med afsæt i den unaturlige narratologi betone vigtigheden af at lade det overnaturlige forblive muligt i romanens rum, da det overnaturlige fordrer andre fortolkningsstrategier end dem, man anvender i en hverdagslig kontekst, hvorved samtidens problemer kan belyses fra andre vinkler.

Referanser

Alber, Jan et al. [2010] 2011. «Unaturlige fortællinger, unaturlig narratologi: Hinsides mimetiske modeller». K&K 112, 7-32. https://doi.org/10.7146/kok.v39i112.15742

Angenot, Marc. [1979] 2017. «The absent paradigm: An introduction to the semiotics of science fiction». Science Fiction Criticism. An Anthology of Essential Writings. Ed. Rob Latham. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474248655.0019

Beal, Timothy. 2020. «Introduction to Religion and its Monsters». The Monster Theory Reader. Ed. J. A. Weinstock. Minnesota: University of Minnesota Press: 295-302. https://doi.org/10.5749/j.ctvtv937f.19

Behrendt, Poul 2021. Midnatssolen på Dramaten. Dobbeltkontrakten 2020 hos Karl Ove Knausgård, Kbh.: Forlaget Spring.

Fludernik, Monica. 2001. «New Wine in Old Bottles? Voice, Focalization and New Writing». https://doi.org/10.1353/nlh.2001.0033

New Literary History 32.3: 619-638.

Fludernik, Monica. 1996. Towards a 'Natural' Narratology. London and NY: Routledge. https://doi.org/10.1515/jlse.1996.25.2.97

Kincaid, Paul. 2003. «On the Origins of Genre». Extrapolation 44 (Winter 2003): 409-19. https://doi.org/10.3828/extr.2003.44.4.04

Knausgård, Karl Ove. 2011. Min kamp 6. Oslo: Forlaget Oktober.

Knausgård, Karl Ove. 2020. Morgenstjernen. Oslo: Forlaget Oktober.

Knausgård, Karl Ove. 2021. Ulvene fra evighetens skog. Oslo: Forlaget Oktober.

Kraglund, Rikke Andersen. 2019. «'Fra det sted, han kalder jorden': Mødet med det nonhumane i Olga Ravns De ansatte.» Passage, Bind 82: 85-96. https://doi.org/10.7146/pas.v34i82.118459

Kraglund, Rikke Andersen. (upublisert). «Loiterature og Ulvene fra evighetens skog».

Koselleck, Reinhart. 2004. Futures Past. New York: Columbia University Press.

Merril, Judith. [1966] 2017. «What do you mean: Science? Fiction?». I Science Fiction Crit-icism. An Anthology of Essential Writings. Ed. Rob Latham. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474248655.0009

Moe, Moltke. 1998. «Draumkvede». I Norske tekster. Lyrikk (Idar Stegane, Eiliv Vinje og Asbjørn Aarseth (red.)), Oslo: Cappelen, s. 15-22.

Norli, Camilla. 2021. «Knausgård avslører: Skriver storverk på fem bøker», VG 15/12 2021.

NRK bok 2020. Med Marta Norheim og Tom Egil Hverven. 18. september 2020. https://radio.nrk.no/podkast/bok_i_p2/sesong/202009/l_fcb4ccb9-48b4-4830-b4cc-b948b4b830af

Pitetti, Connor. 2017. «Uses of the End of the World: Apocalypse and Postacocalypse as Narrative Modes». Science Fiction Studies, Vol. 44, No. 3 (November 2017), pp. 437-454. https://doi.org/10.5621/sciefictstud.44.3.0437

Sargent, Lyman Tower. 2005. «The Intersection of Utopianism and Communitarianism». Utopia Matters: Theory, Politics, Literature and The Arts. Ed. Viera and Freitas. Portu-gal: Editora da Universidade do Porto: 109-18.

Schmeink, Lars. 2016. Biopunk Dystopia. Genetic Engineering, Society and Science Fiction. Liverpool: Liverpool University Press. https://doi.org/10.5949/liverpool/9781781383766.001.0001

Schüssler Fiorenza, Elisabeth. 1988. «The Ethics of Biblical Interpretation: Decentering Biblical Scholarship. Journal of Biblical Literature, Vol. 107, No. 1, pp. 3-17. https://doi.org/10.2307/3267820

Suvin, Darko. [1972] 2017. «On the poetics of the science fiction genre». Science Fiction Criticism. An Anthology of Essential Writings. Ed. Rob Latham. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474248655.0018

Todorov, Tzvetan. 1973. The Fantastic. Translated by Richard Howard. Cleveland: Case Western University Press.

Washuus, Dorte. 2011. «Knausgårds kamp er vundet. Interview med lektor Hans Hauge.» Kristeligt dagblad 12. august 2011. https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/kampen-er-vundet.

Wells, H.G. [1933] 2017. Preface to The Scientific Romances. Science Fiction Criticism. An Anthology of Essential Writings. Ed. Rob Latham. London: Bloomsbury. https://doi.org/10.5040/9781474248655.0007

Nedlastinger

Publisert

2022-06-22

Hvordan referere

Andersen Kraglund, Rikke. 2022. «Morgenstjernens apokalypse: Science fiction, dommedag og Karl Ove Knausgård». Nordlit 49 (1):1-17. https://doi.org/10.7557/13.6514.

Utgave

Seksjon

Artikler