Mottak til pasientens beste - erfaringer fra et lokalsykehus i endring

Forfattere

  • Venke Sørlie Høgskolen i Bodø
  • Helga Helland Finstad Høgskolen i Bodø
  • Thorbjørg Guttormsen Universitetet i Tromsø

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.1179

Emneord (Nøkkelord):

mottak, forbedringer, pasientens beste, ansatte

Sammendrag

Hensikten med denne artikkelen er å undersøke ansattes erfaringer fra et sykehusprosjekt der de var deltagere i å forbedre mottak av pasienter. Det ble anvendt fokusgruppeintervju i datasamlingen. Data fra de tre fokusgruppeintervjuene ble analysert ved hjelp av fenomenologisk hermeneutisk metode. Resultatet viser følgende tematiske områder som er forbedret for pasienter og ansatte; Ny organisering av mottak, Tydeliggjøring av ansvar, Standardisering av rutiner og Forbedring av dokumentasjon. Temaene viser et gjennomgående fokus på pasientens beste ved det nye mottaket. Konklusjonen er å anta at ved å inkludere pasienter og pårørende i videre forskningsprosjekter, om deres erfaringer med det nye mottaket, kan man få et mer nyansert bilde av et mottak til pasientens beste.

Statistikk

Laster statistikk…

Nedlastinger

Publisert

01.01.2010

Hvordan referere

Sørlie, V., Finstad, H. H., & Guttormsen, T. (2010). Mottak til pasientens beste - erfaringer fra et lokalsykehus i endring. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(2), 3–13. https://doi.org/10.7557/14.1179

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler