Individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.1188Emneord (Nøkkelord):
rehabilitering, mestring, mening, kognitiv terapi, gruppeterapiSammendrag
Artikkelen omhandler en kvalitativ studie om individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering. Studiens formål var å få frem kunnskap om betydning av å benytte kombinasjon av individrettet og grupperettet metode i rehabiliteringsopplegg,Metode: Kvalitativ beskrivende og fortolkende studie med bruk av fokusgruppeintervjuer to år etter deltakelse i rehabiliteringsopplegget.
Resultater: Gruppebasert rehabilitering var opplevd som gjensidig støtte. Rehabilitering med kognitiv tilnærming førte til oppdaging om egen lært hjelpeløshet og lavt selvbilde før rehabilitering og læring om andre måter å møte belastninger på. To år etter deltakelse på gruppebasert rehabilitering var opplegget erfart å ha betydning for selvfølelse, meningsfulle liv, mer aktivitet og mestring i hverdagen. Det er behov for mer forskning hvor opplevelse av mening og sammenheng måles og effekter av ulike rehabiliteringsmetoder sammenlignes.
Konklusjon: Kombinasjonen gruppebasert rehabilitering med individuell kognitiv tilnærming hadde betydning for motivasjon, mestring og aktivt liv to år etter rehabiliteringen.
Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
01.01.2010
Hvordan referere
Evensen, A., Brataas, H. V., & Landstad, B. (2010). Individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(2), 70–83. https://doi.org/10.7557/14.1188
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler