Individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.1188Keywords:
rehabilitering, mestring, mening, kognitiv terapi, gruppeterapiAbstract
Artikkelen omhandler en kvalitativ studie om individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering. Studiens formål var å få frem kunnskap om betydning av å benytte kombinasjon av individrettet og grupperettet metode i rehabiliteringsopplegg,Metode: Kvalitativ beskrivende og fortolkende studie med bruk av fokusgruppeintervjuer to år etter deltakelse i rehabiliteringsopplegget.
Resultater: Gruppebasert rehabilitering var opplevd som gjensidig støtte. Rehabilitering med kognitiv tilnærming førte til oppdaging om egen lært hjelpeløshet og lavt selvbilde før rehabilitering og læring om andre måter å møte belastninger på. To år etter deltakelse på gruppebasert rehabilitering var opplegget erfart å ha betydning for selvfølelse, meningsfulle liv, mer aktivitet og mestring i hverdagen. Det er behov for mer forskning hvor opplevelse av mening og sammenheng måles og effekter av ulike rehabiliteringsmetoder sammenlignes.
Konklusjon: Kombinasjonen gruppebasert rehabilitering med individuell kognitiv tilnærming hadde betydning for motivasjon, mestring og aktivt liv to år etter rehabiliteringen.
Metrics
Metrics Loading ...
Downloads
Published
2010-01-01
How to Cite
Evensen, A., Brataas, H. V., & Landstad, B. (2010). Individuell læring i gruppebasert psykoedukativ kognitiv rehabilitering. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 6(2), 70–83. https://doi.org/10.7557/14.1188
Issue
Section
Refereebedømte artikler