Sykepleierstudenters erfaring med relevansen av vitenskapsteori i praksisstudiene
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.2562Emneord (Nøkkelord):
Bachelor in Nursing, Theory of science, Clinical studies, Critical thinking, Outcomes of Education, Bachelor i sykepleie, vitenskapsteori, kliniske studier, Kritisk Tenking, læringsutbytteSammendrag
Abstract
Nursing students’ experiences of the relevance of the theory of science in clinical practice
This article presents nursing students’ experiences of the relevance of the theory of science in clinical practice. These experiences come to light in focus group interviews with third-year students. The results show that students may perceive the theory of science as vague and meaningless, while at the same time it gives them a perspective on the nursing profession and provides an opportunity to view their own practice from a critical perspective. However, the theory of science becomes more comprehensible through metaphor, more meaningful through narratives, and more concrete via nursing theories. When the students describe their experiences of the relevance of the theory of science, these descriptions are often related to their own life-world and their view of humanity.
The students would nevertheless like an opportunity to discuss the theory of science related to situations in clinical practice. They also accept that they are required to be theoretically prepared. The article concludes that the goal of such discussions, where the students share experiences related to the theory of science, is the process of gaining insight, not coming up with the “right” answers.
Statistikk
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).