Erfaringer fra deltagelse i et læringsnettverk i kommunehelsetjenesten

En fokusgruppeundersøkelse

Forfattere

  • Kristin Skutle Oslo kommune
  • Kari Annette Os Helsedirektoratet
  • Hege Berntzen Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Viken (Akershus)
  • Sidsel Tveiten OsloMet

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.5727

Emneord (Nøkkelord):

lederforankring, læringsnettverk, kompetanseutvikling, coaching, implementering

Sammendrag

Studiens hensikt er å belyse erfaringer med deltagelse i læringsnettverk.

Studien har et kvalitativt design, den er deskriptiv og eksplorativ med seks fokusgruppediskusjoner som metode for datainnsamling. Det transkriberte materialet er analysert  inspirert av kvalitativ innholdsanalyse.

Resultater:

  1. Å lære om, av og med hverandre gir fellesskapsopplevelse og plattform for kompetanseutvikling
  2. Coaching bidrar til systematisk og målrettet arbeid med implementering
  3. Lederforankring er en forutsetning for implementering av kompetanseutviklingstiltak

Erfaringene viser at deltagelse i læringsnettverket bidro til læring i fellesskap, nettverksbygging og endringer i egen praksis. Erfaringene viser også at lederforankring har stor betydning for gjennomføring og måloppnåelse i læringsnettverket. Ledere synes imidlertid å stå i en skvis mellom gitte rammer og muligheter, og deltagernes behov for lederstøtte og tilrettelegging. Ledere må ha handlingsrom og kompetanse til å utøve en myndiggjørende ledelse som ivaretar de ansattes autonomi og bidrar til et godt medarbeiderskap.

Videre studier av lederes betydning i læringsnettverk og kompetanseutvikling synes nødvendig.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Kristin Skutle, Oslo kommune

Prosjektleder, Helseetaten, Oslo kommune, tidligere FOU-leder Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Viken (Akershus),

Kari Annette Os, Helsedirektoratet

Seniorrådgiver, tidligere FOU-leder Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Viken (Akershus), kari.annette.os@helsedir.no

Hege Berntzen, Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Viken (Akershus)

Rådgiver

Sidsel Tveiten, OsloMet

Professor

Referanser

Amundsen, S. (2019). Empowerment i arbeidslivet. Et myndiggjøringsperspektiv på ledelse, selvledelse og medarbeiderskap. Cappelen Damm Akademisk

Andrews, T. & Gjertsen, H. (2014): Sykepleieledere og ledelse. Nordlandsforskning. NF-rapport nr. 4/2014. Hentet fra: https://www.nsf.no/Content/2515802/cache=20150405145453/NF-rapport%20Sykepleierledere%20og%20ledelse.pdf

Antonsen, Y. (2011). Engasjement og kontroll på arbeidsplassen. Hvordan styring påvirker refleksiv læring. (Doktoravhandling). Universitetet i Tromsø. https://munin.uit.no/bitstream/handle/10037/3331/thesis.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Antonsen, Y., Normann, A. K., Nilsen, H. R., & Magelssen, M. (2018). Systematisk etikkarbeid krever lederforankring. Tidsskrift for omsorgsforskning. 01/2018 (Volum 4). https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2018-01-06

Armson, G. & Whiteley, A. (2010). Employees´ and Managers´ Accounts of Interactive Workplace Learning: A Grounded Theory of «Complex Integrative Learning». Journal of Wokplace Learning, 22 (7), 409-427. DOI 10.1108/13665621011071091

Arnulf, J.K (2012). Hva er ledelse? Universitetsforlaget

Bergen kommune (2019). Kunnskapskommunen. Hentet fra: https://www.bergen.kommune.no/hvaskjer/tema/kunnskapskommunen

Bing-Jonsson, P.C, Foss, C. & Bjørk, T. (2016). The competence gap in community care: Imbalance between expected and actual nursing staff competence. Nordic Journal of Nursing research, Vol 36 (I), 27-37 https://doi.org/10.1177/0107408315601814

Dysthe, O. (red.) (2006). Dialog, samspel og læring. (3. opplag) Abstrakt forlag

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (2017). Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-10-28-1250

Gjerde, S. (2010). Coaching. Hva. Hvorfor. Hvordan. (2. utgave). Fagbokforlaget

Helsedirektoratet (2018). Veileder om oppfølging av personer med store og sammensatte behov. Hentet fra: https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/oppfolging-av-personer-med-store-og-sammensatte-behov

Helse- og omsorgsdepartementet (2012) Morgendagens omsorg. (Meld.St. 29 2012-2013). Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-29-20122013/id723252/sec1

Helse- og omsorgsdepartementet (2014). Fremtidens primærhelsetjeneste – nærhet og helhet. (Meld.St. 26 2014-2015). Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-26-2014-2015/id2409890/sec1

Helse- og omsorgsdepartementet (2008). Samhandlingsreformen. (St.mld. nr. 47, 2008-2009). Hentet fra: https://www.regjeringen.no/contentassets/d4f0e16ad32e4bbd8d8ab5c21445a5dc/no/pdfs/stm200820090047000dddpdfs.pdf

Holte, K.A., Holmås, T.H., Monstad, K. & Øygarden, O. (2019). Leiarspenn og organisering. Samanhengar med sjukefråvær og turnover. Rapport 33-2019. NORCE Samfunn. ISBN: 978-82-8408-054-3. Norwegian Research Centre.

Illeris, K. (2012) Læring. Oslo: Gyldendal akademisk

Institute for Healthcare Improvement (2003): The Breakthrough Series: IHI’s Collaborative Model for Achieving Breakthrough Improvement. IHI Innovation Series white paper. Boston: Institute for Healthcare Improvement; 2003. Hentet fra:

http://www.ihi.org/resources/Pages/IHIWhitePapers/TheBreakthroughSeriesIHIsCollaborativeModelforAchievingBreakthroughImprovement.aspx

Lovdata (2017). Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten. Hentet fra: https://lovdata.no/dokument/LTI/forskrift/2016-10-28-1250

Lycke, K. H (2006). Å lære i grupper. I Strømsø, H, Lycke, H.K & Lauvås, P. (red.) (2006): Når læring er det viktigtse. Undervisning i høyere utdanning. Cappelen Akademisk Forlag

Malterud, K. (2017). Kvalitative metoder i medisinsk forskning (4. utg.).

Universitetsforlaget.

Moen, F. (2009). Coaching and Performance Psychology. (Doktorgradsavhandling). NTNU, Trondheim.

Moland, L.E, Lien, L., Nygård, L & Hofstad, T. (2013). Læringsnettverk og innovasjon i kommunene. Fafo-rapport 2013:52 https://www.fafo.no/images/pub/2013/20342.pdf

Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten (Folkehelseinstituttet) (2011) Læringsnettverk som verktøy i kvalitetsforbedring - en oppsummering av forskning og erfaring. Hentet fra:

https://www.fhi.no/publ/2011/laringsnettverk-som-verktoy-i-kvalitetsforbedring---en-oppsummering-av-fors/

NOU 2018:16 (2018) Det viktigste først— Prinsipper for prioritering i den kommunale helse- og omsorgstjenesten og for offentlig finansierte tannhelsetjenester. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2018-16/id2622153/

Røkholt, G., Davidsen, L-S., Johnsen, H.N. & Hilli, Y. (2017). Helsepersonells erfaringer med å implementere kunnskapsbasert praksis på et sykehus i Norge. Nordisk sygeplejeforskning 03/2017 (Volum 7), 195-208, https://doi.org/10.18261/ISSN.1892-2686-2017-03-03

Stelter, R. (2012).Tredje generations coaching. En guide til narrativ-samskapende teori og praksis. Dansk psykologisk forlag.

Tveiten, S. (2014). Å praktisere empowermentprinsippene er lettere sagt enn gjort – coaching som middel til kompetanseutvikling. I Tveiten, S. & Boge, K. (Red.): Empowerment i helse, ledelse og pedagogikk. Gyldendal Akademisk.

Wig, B.B. (2018) Lærende organisasjoner. På vei mot organisasjon 5.0. Gyldendal

Zamboni, K., Baker, U., Tyagi, M., Schellenberg, J., Hill, Z. & Hanson, C, (2020) How and under what circumstances do quality improvement collaboratives lead to better outcomes? A systematic review. Implementation Science https://doi.org/10.1186/s13012-020-0978-z

Øvretveit, J, Bate, P, Cleary, P, Cretin, S, Gustafson, D, McInnes, K, McLeod, Wolfenter, T, Plsek, P, Robert, G, Shortell, S, Wilson, T (2002): Quality ollaboratives: lessons from research. Qual Saf Health Care 2002;11:345–351. http://dx.doi.org/10.1136/qhc.11.4.345.

Nedlastinger

Publisert

13.12.2022

Hvordan referere

Skutle, K., Os, K. A., Berntzen, H., & Tveiten, S. (2022). Erfaringer fra deltagelse i et læringsnettverk i kommunehelsetjenesten: En fokusgruppeundersøkelse . Nordisk tidsskrift for helseforskning, 18(2). https://doi.org/10.7557/14.5727

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler