En Kvalitet i praksisstudier gjennom systematisert samarbeid mellom universitet og praksisfelt

Erfaringer fra et utviklingsarbeid ved vernepleier-utdanningen i Nord universitet

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6307

Emneord (Nøkkelord):

Aksjonsforskning, helse- og sosialfaglig profesjonsutdanning, praksisstudier, veiledning, profesjonskunnskap, vernepleie

Sammendrag

Hensikten med artikkelen er å beskrive erfaringer fra utprøving av ny praksismodell ved vernepleierutdanningen ved Nord universitet i perioden 2016-18. Målet med modellen var å utvikle et tettere samarbeid mellom utdanning og praksisfelt og å sikre god kvalitet på praksisstudiet. Metode: Det ble anvendt aksjonsforskning som tilnærming for å utvikle modellen. Evalueringen ble gjennomført ved hjelp av fokusgruppeintervju med studenter fra 1. og 2. studieår og deres praksisveiledere. Resultat: Organisering og rammer kan muliggjøre samhandling mellom praksisfelt og utdanningsinstitusjon. Trygghet i læringsprosessen skapes gjennom studenter i par og faste praksisveiledere. Konklusjon: Flerårig lederforankret avtale som avklarer faste møtepunkter mellom praksisfelt og utdanning er sannsynligvis sentralt for kontinuitet i samarbeidet. Møtepunkter for gjensidig utveksling av informasjon, utvikling av felles forståelse av kompetansekrav bidrar til å sikre et systematisk samarbeid. Strukturert veiledningsprosess kan gi gode forutsetninger for læring i praksisstudiet.  Studenter i par og veiledningskontrakt kan være gode verktøy for å sikre kvalitet i praksisstudiet.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Odil Sætertrø, Nord universitet, fakultet for sykepleie og og helsevitenskap 

Førstelektor

Gunn Eva Solum Myren, Nord universitet, fakultet for sykepleie og helsevitenskap

Førsteamanuensis

Referanser

Aigeltinger, E., Hagan , G., & Sørlie, W., (2012). Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier. Sykepleien Forskning 7(2):160-166. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0084

Bakken, P., Pedersen, L., Wiggen, K. S. & Øygarden, K. F. (2019). Studiebarometeret 2018: Hovedtendenser. (NOKUT Rapport. 1-2019). https://www.nokut.no/globalassets/studiebarometeret/2019/studiebarometeret-2018_hovedtendenser_1-2019.pdf

Biggs, J. & Tang, C. (2011) Teaching for Quality Learning at University. Fourth Edition. England: Open University Press.

Boud, D., Cohen, R & Sampson, J (1999) Peer Learningand Assessment, Assessment & Evaluation in Higher Education, 24:4, 413-426, DOI:

https://doi.org/10.1080/0260293990240405

Braun, V., & Clarke, V. (2021). Thematic analysis. Å practical guide. Sage Publication. ISBN 9781473953246

Caspersen, J. & Kårstein, A. (2013). Kvalitet i praksis. Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere. Rapport NIFU. Oslo: Helsedirektoratet. https://nifu.brage.unit.no/nifuxmlui/bitstream/handle/11250/280417/NIFUrapport2013-14.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Coghlan, D and Brannick, T. (2014). Doing Action Research In Your Own Organization, (4th Edition). London: Sage.

Drange, B. (2013) Utprøving av tospann som veiledningsmodell. Uniped 03/2013 https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.22725

Egilsdòttir, H., & Fermann, H., Ö. (2017). Kombinasjonsstillinger i praksisstudier. Sykepleien. https://sykepleien.no/forskning/2017/02/kombinasjonsstillinger-i-praksisstudier

Forskrift om felles rammeplan. (2017). Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. 2017-09-06-1353. Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-09-06-1353

Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning (FOR-2019-03-15-411) Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-411

Foster, H., Ooms, A., Marks-Maran, D. (2015). Nursing students`expectations and experiences of mentorship. Nurse Education Today. 35(1),18-24. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2014.04.019

Frøysa K. J., Møllersen, A. A. & Alteren. J. (2013). Etterveiledning betydning for praksisveileders kompetanse. Vård i Norden, 33(4):23-27. https://doi.org/10.1177/010740831303300406

Halkier, B. (2010). Fokusgrupper. Oslo: Gyldendal akademisk (4), 868-877. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x

Halkier, B. (2016). Fokusgrupper. Danmark: Samfunnslitteratur. ISBN 9788759322086

Hauge, K. W., Brask,. O. D., Bachmann, L., Bergum, I. E., Heggdal., W. M., Inderhaug, H., Grønvik, C. K. U. & Julnes, S. G. (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning. 12 (1) https://doi.org/10.7557/14.3772

Hegerstrøm, T. (2018). Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning: Analyse av studentenes kommentarer i Studiebarometeret 2016 (NOKUTS utredninger og analyser 3-2018). Oslo: Nasjonalt organ for kvalitet i utdanningen. ISSN-nr 1892-1604 https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2018/hegerstrom_turid_til_glede_og_besvar_praksis_i_hoyere_utdanning_3-2018.pdf

Helseth, A. I., Lid, S. E., Kristiansen, E., Fetscher, E., Karlsen, H. J., Skeidsvoll K. J.& Wiggen, K. S. (2019). Kvalitet i praksis – utfordringer og muligheter (NOKUT Rapport 16/2019) https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf

Helsepersonelloven (1999). Lov om helsepersonell (LOV-1999-07-02-64). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64

Hovdhaugen, E., Nesje, K. & Reegård, K.,(2021). Hvordan sikre at sykepleiestudentene oppnår læringsutbytter i praksisstudiene. Jakten på gode eksempler. (NIFU Rapport 2021:1). ISSN 1892-2597 file:///D:/ARTIKKEL%20OG%20RAPPORT%20og%20modeller%202020%20november/Artikkel/Artikkel%20Uniped/ARTIKKEL%20mai%202021/NIFUrapport2021-1.pdf

Irgens, E.J. (2007). Profesjon og organisasjon. Å arbeide som profesjonsutdannet. Bergen: Fagbokforlaget.

Johansen, O., & Aglen, E. (2015) SHOPP -samhandling HiNT og praksisfelt vedrørende praksis som læringsarena. Arbeidsnotat nr 264. Steinkjer: Høgskolen i Nord Trøndelag. https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/bitstream/handle/11250/2366262/Arbeidsnotat264.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Jokelainen, M., Jamookeeah, D., Tossavainen, K. & Turunen, H. (2013). Finnish and British mentors' conceptions of facilitating nursing students' placement learning and professional development. Nurse Education in Practice. 13(1), 61-67. https://doi.org/10.1016/j.nepr.2012.07.008

Kristiansen E., & Wiggen K. S. (2019). Praksis sett fra et administrativt perspektiv. Del av prosjektet «Operasjon praksis» 2018-2020. Delrapport V.https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kristiansen_wiggen_praksis-sett-fra-et-administrativt-perspektiv_5-2019.pdf

Kvale, S., & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. 3.utg. Oslo: Gyldendal akademisk. ISBN: 9788205463547

Kårstein, A. & Caspersen, J. (2014). Praksis i helse- og sosialfagutdanningene. En litteraturgjennomgang, NIFU-rapport 16/2014 https://nifu.brage.unit.no/nifuxmlui/bitstream/handle/11250/280127/NIFUrapport2014-16.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Lid, S. E., Stolinski, H. S. & Kvernenes, M. S. (2019). Hva har NOKUT sagt om kvalitet i praksis? NOKUT-rapport 4/2019. Oslo: NOKUT

McNiff, J. (2010). Action Research for Professional Development. Concise advice fro new and experienced action researchers. Great Britain: MPG Group, Bodmin and King`s Lynn. ISBN 978 1 902047 03 4

Maasø, Anne-Grete (2016). Kvalitet og kompetanse i praksisveiledning av vernepleier – og sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten i Nord Trøndelag. Senter for omsorgsforskning. Rapportserie:Nr8/2016. https://ekstranett.helsemidt.no/Samhandling/hnt/tjenesteavtale6og7/Delte%20dokumenter/Vedlegg%20sak%202%20-%20Kvalitet%20og%20kompetanse%20i%20praksis%20Rapport%2008.2016.pdf

NOKUT (2019). Kvalitet i praksis. Utfordringer og muligheter. Samlerapport.https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2019/kvalitet-i-praksis-utfordringer-og-muligheter_16-2019.pdf

Nord universitet (2020). Personvernerklæring for forskningsdeltakere. https://www.nord.no/no/om-oss/personvern/forskningsdeltakere

NSD (2020). Norsk senter for forskningsdata https://www.nsd.no/personverntjenester

Onstad R. F, Nordhaug M, Iversen A, Skommesvik S, Haukland M, Uppsata, S. E et al. (2018). Kvalitet i praksisveiledning – en vedvarende utfordring? Erfaringer fra praksisveiledere. I: Tveiten S, Iversen A, red. Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi. Bergen: Fagbokforlaget. s. 86– 102.

Patton, M. Q. (2015). Qualitative Evaluation and Research Methods. Thousand Oaks, CA: Sage. ISBN: 978150630319205

Papathanasiou I. V, Tsaras K. & Sarafis P.(2013). Views and perceptions of nursing students on their clinical learning environment: Teaching and learning. Nurse Educ Today. 2013;34(1),57–60.https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.02.007

Raaen, F. D.(2017). Organisering og utbytte av praksisopplæringen, i Mausethagen, S. og Smeby, J-C. (red.) Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 106-117). Oslo: Universitetsforlaget,

Shogi, M., Sajadi, M., Oskouie, F., Dehnad, A., & Borimnejad, L. (2019). Strategies for bridging the theory-practice gap from the perspective of nursing experts. Heliyon 5 https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2019.e02503

Silva, P., Lopes, B., Costa, M., Melo, A.I., Dias, G.P., Brito, E., og Seabra, D. (2018). The milliondollar question: can internships boost employment? Studies in Higher Education, 43(1), s. 2-21. https://doi.org/10.1080/03075079.2016.1144181

Skikkethetsforskriften (2006). Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning FOR-2006-06-30-859. Lovdata. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859

Strand, K., Devold, K. & Dihle, A. (2013). Sykepleierstudenters erfaringer med praksisstudier organisert som studenttett post. Sykepleien forskning. 10.4220/sykepleienf.2013.0012 https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2013.0012

Studietilsynsforskriften. (2017). Forskrift om tilsyn med utdanningskvaliteten i høyere utdanning. Lovdata. 2017-02-07-137 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-02-07-137

Terum, L. I. & Smeby, J.-C. (2014). Akademisering, kvalitet og relevans. I: N. Frølich, E. Hovdhauge & L. I. Terum (Red.), Kvalitet, kapasitet og relevans: Utviklingstrekk i norsk høyere utdanning (s. 114-143). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Tveiten, S. (2019) Veiledning – mer enn ord. Bergen: Fagbokforlaget.

Tveiten, S & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå Sykepleien forskning https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2020.83026

Universitets- og høgskolerådet (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning. https://www.regjeringen.no/contentassets/86921ebe6f4c45d9a2f67fda3e6eae08/praksispr osjektet-sluttrapport.pdf

Universitets- og høgskolerådet (2018). Veiledende retningslinjer for utdanning og kompetansevurdering av praksisveiledere i helse- og velferdstjenestene. Vedtatt av UHR, Helse og sosialfag 2018, sist endret 03.05.2021. https://www.uhr.no/temasider/nasjonale-retningslinjer/veiledende-retningslinjer-for-praksisveiledere-i-helse-og-velferdstjenestene/

Vae, K.J., Kvalevaag, H.K., & Löfmark, A. (2017). Nursing students’ perceptions of peer learning as a learning model in clinical practice and students’ learning through peer learning - an evaluation study. Nordisk tidskrift for helseforskning. https://doi.org/10.7557/14.4218

Nedlastinger

Publisert

14.12.2022

Hvordan referere

Sætertrø, O., & Solum Myren, G. E. . (2022). En Kvalitet i praksisstudier gjennom systematisert samarbeid mellom universitet og praksisfelt : Erfaringer fra et utviklingsarbeid ved vernepleier-utdanningen i Nord universitet. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 18(2). https://doi.org/10.7557/14.6307

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler