Møtet – å se og bli berørt av pasienten

En grunn for etisk kompetanse hos helsepersonell

Forfattere

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6647

Emneord (Nøkkelord):

etisk kompetanse, helsepersonell, systematisk tekstkondensering, hermeneutisk applikasjonsforskning

Sammendrag

I denne omsorgsvitenskaplige studien søker vi en dypere forståelse av helsepersonells erfaringer av utfordringer og grunnlag for å opprettholde etisk kompetanse i klinisk praksis. Studien har et kvalitativ design. Metodologien er
hermeneutisk applikasjonsforskning. Tolv deltakere fra ulike profesjoner, fordelt på to grupper, deltok i dialoger om etisk kompetanse. Systematisk tekstkondensering er brukt som metode for å analysere dataene.
Funnene presenteres i fire temaer: I komplekse kliniske erfaringer blir etikken utfordret, Å skape rom for refleksjon, Å se mennesket og Å bli berørt av pasienten. Resultatet bekrefter at møtet mellom helsepersonell og pasient er betydningsfullt, og at møtet i seg en iboende etikk. Helsepersonell arbeider i en spenning mellom å se mennesket i pasientrollen og å bli overveldet av lidelse i et system preget av travelhet og gjøremål. I dette spenningsfeltet kan helsepersonell være i en danningsprosess, gjennom refleksjon som fremmer og opprettholder etisk kompetanse. Funnene presenteres i fire temaer: I komplekse kliniske erfaringer blir etikken utfordret, Å skape rom for refleksjon, Å se mennesket og Å bli berørt av pasienten. Resultatet bekrefter at møtet mellom helsepersonell og pasient er betydningsfullt, og at møtet i seg en iboende etikk. Helsepersonell arbeider i en spenning mellom å se mennesket i pasientrollen og å bli overveldet av lidelse i et system preget av travelhet og gjøremål. I dette spenningsfeltet kan helsepersonell være i en danningsprosess, gjennom refleksjon som fremmer og opprettholder etisk kompetanse.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Grethe Heidi Bjerga, Universitetet i Stavanger

Sykepleier, Førsteamanuensis, Det helsevitenskapelige fakultet, Avdeling for omsorg og etikk

Kari Kaldestad, Universitetet i Stavanger

Sykepleier, Førsteamanuensis, Det helsevitenskapelige fakultet, Avdeling for omsorg og etikk

Bente Rossavik, Stavanger universitetssjukehus

Sykepleier, Fagsjef for sykepleietjenesten, Klinikk for kirurgi, nevrologi og rehabilitering

Anne Ree Jensen, Stavanger universitetssjukehus

Sykepleier, Klinikksjef for kirurgi, Klinikk for kirurgi, nevrologi og rehabilitering

Camilla Ann-Louise Koskinen, Universitetet i Stavanger

HVD, Sykepleier, Professor i omsorgsvitenskap, Avdeling for omsorg og etikk, Det helsevitenskapelige fakultet

Referanser

Alvsvåg, H. (2013). Innsiktbasert profesjonell praksis bør erstatte kunnskapsbasert praksis. I Alvsvåg, H., Å. Bergland, Å. & O. Førland, O (Red.). Nødvendige omveier. En vitenskapelig antologi til Kari Martinsens 70 -års dag. Cappelen Damm.

Bjerga, G. H. (2020). Danningens vesen i møtet med det lidende mennesket. Akademisk avhandling. Åbo Akademis förlag.

Bruland Vråle, G., Borge, L. & Nedberg, K. (2017). Etisk refleksjon og bevisstgjøring i veiledning. Sykepleien forskning. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.61626

Carpenter, C., Ericksen, J., Purves, B. & Hill, S.D. (2004). Evaluation of the perceived impact of an interdisciplinary healthcare ethics course on clinical practice. Learning in Health and Social Care 3(4), 223–36. https://doi.org/10.1111/j.1473-6861.2004.00077.x

Ekebergh, M. & Lindbergh, E. (2020). The interaction between learning and caring - the patient’s narrative as a foundation for lifeworld-led reflection in learning and caring. Reflective Practice 21(4), 552‒564. https://doi.org/10.1080/14623943.2020.1783223

Eriksson, K. (2009). Evidens – det sanna, det sköna, det goda och det eviga. I Eriksson, K. & Martinsen, K. (Red.), Å se og å innse (s.35‒76). Akribe AS.

Etiske retningslinjer for sykepleieforskning i Norden (2003). https://ssn-norden.dk/wp-content/uploads/2020/05/ssns_etiske_retningslinjer_0-003.pdf

Førde, R. & Aasland Gjerløw, O. (2013). Moralsk stress og faglig ytringsfrihet blant leger. Den Norske Legeforening 133(13), 10‒14.

Grace, J.P., Robinson, M.E., Jurchak, M., Zollfrank, A.A. & Lee, S.M. (2014). Clinical Ethics Residency for Nurses. An Education Model to Decrease Moral Distress and Strengthen Nurse Retention in Acute Care. The Journal of Nursing Administration 44(12), 640‒646. https://10.1097/NNA.0000000000000141

Hansen, F. T. (2022). Att skrive seg ut mot det gådefulde via undringens fire verdenshjørner. I Herholdt-Lomholdt, S.M. (Red.). Fenomenologi. Å leve, samtale og skrive ut mot det gåtefulle i tilværelsen.(s. 55‒87).Fagbokforlaget.

Helsinkideklarasjonen 1964 (2000). https://www.forskningsetikk.no/ressurser/fbib/lover-retningslinjer/helsinkideklarasjonen/

Johnstone, J.M. (2015). Moral competence in nursing. Australian Nursing and Midwifery Journal 22(10), 33.

Jormsri, P., Kunaviktikul, W., Ketefian, S. & Chaowalit, A. (2005). Moral competence in nursing practice. Nursing Ethics 12(6), 582‒92. https://doi.org/10.1191/0969733005ne828oa

Nyholm, L., Koskinen, C.& Nyström, L. (2015). Hemeneutisk samskapande genom dialog. I L. Nyström, C. Koskinen & Y.Näsman (Red) Hermeneutisk forskningspraxis. (s. 69-77) Åbo Akademi.

Kjær T. A. (2013). Hvordan vi er og bør være sammen som mennesker. træk af Kari martinsens Løgtsrup-læsning. I Alvsvåg, H., Bergland Å., og Førland, O. (red.) Nødvendige omveier,En vitenskapelig antologi til Kari Martinsens 70-årsdag. Cappelen Damm.

Koskinen, C. (2020). Etisk kompetens, I Rehnsfeldt, A. & Arman, M. (Red.). Klinisk vårdvetenskap: vårdande på teoretisk grund. (s 28‒43) Liber förlag.

Koskinen, C., Kaldestad, K., Rossavik, B. D., Ree Jensen, A. & Bjerga, G. H. (2021). Multi-professional ethical competence in healthcare – an ethical practice model. Nursing Ethics 29(4), 1003–1013. https://doi.org/10.1177/09697330211062986

Kulju, K., Stolt, M., Suhonen, R. & Leino-Kilpi, H. (2016). Ethical competence: A concept analysis. Nursing Ethics 23(4), 401‒412. https://doi.org/10.1177/0969733014567025

Kvale, S. & Brinkmann, S. (2009). Introduktion til et håndværk. Hans Reitzels forlag.

Lindholm, L. (2003). Klinisk applikationsforskning – en forskningsapproach för vårdvetenskapens tillägnande. I Eriksson, K. & Lindström, U.Å. (Red.) Gryning II. Klinisk vårdvetenskap (s.69–85). Institutionen för vårdvetenskap, Åbo Akademi.

Malterud K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. 4. utg. Universitetsforlaget.

Martinsen, K. (2021). Mellomøyeblikk og fiktive rom. I Langsomme pulsslag. Bergen, Fagbokforlaget.

Milliken, A. & Grace, P. (2016). Nurse ethical awareness: Understanding the nature of everyday practice. Nursing Ethics 24 (5), 517‒524. https://doi.org/10.1177/0969733015615172

Nåden, D., Foss, B. & Sæteren, B. (2018). Omsorgens betydning og uttrykk i klassisk tekst. Tidsskrift for omsorgsforskning 4(3), 241‒251. https://doi.org/10.18261/issn.2387-5984-2018-03-06

Robinson, E.M., Lee, S.M., Zollfrank, A., Jurchak, M., Frost, D. & Grace, P. (2014). Enhancing Moral Agency: Clinical Ethics Residency for Nurses. I Hastings Center Report 44(5), 12‒20. https://doi.org/10.1002/hast.353

Storaker, A., Nåden, D. & Sæteren, B. (2017). From painful busyness to emotional immunization: Nurses´experiences of ethical challenges. Nursings ethics, 24(5), 556‒568. https://doi.org/10.1177/0969733015620938

Thorup, C.B., Rundquist, E., Roberts, C. & Delmar, C. (2012). Care as a matter of courage:vulnerability, suffering and ethical formation in nursing care. Scandinavian Journal of Caring Sciences 26, 427‒435. https://doi.org/10.1111 / j.1471-6712.2011.00944.x

Weaver, K., Morse, J. & Mitcham, C. (2008). Ethical sensitivity in professional practice: concept analysis. Journal of Advanced Nursing 62(5), 607–618. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2008.04625.x

Nedlastinger

Publisert

22.05.2023

Hvordan referere

Bjerga, G. H., Kaldestad, K., Rossavik, B. ., Jensen, A. R., & Koskinen, C. A.-L. . (2023). Møtet – å se og bli berørt av pasienten: En grunn for etisk kompetanse hos helsepersonell. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 19(1). https://doi.org/10.7557/14.6647

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler