No Kartlegging av sykepleieres bruk av Pediatrisk tidlig varslingsskår på legevakt
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.7422Emneord (Nøkkelord):
Pediatrisk tidlig varslingsskår, Legevakt, Pediatri, tverrsnittsstudieSammendrag
Bakgrunn: Barn er blant de største pasientgruppene som vurderes på legevakt. Tidlig gjenkjenning av forverring i helsetilstand er mer komplisert hos barn enn hos voksne. Det foreligger lite forskning om bruk av kartleggingsverktøyet Pediatrisk tidlig varslingsskår (Pevs) på legevakt. Hensikt: Å kartlegge sykepleieres bruk av Pevs på legevakt. Resultater: Resultatene viser at Pevs er et nyttig verktøy i vurdering av syke barn på legevakt. Pevs bidrar til systematikk, standardisering, kontinuitet og tidlig identifisering av forverring hos barn. Pevs kan understøtte kliniske observasjoner og vurderinger, men sykepleierne må også bruke klinisk skjønn og ha kunnskap for å klare å fange opp endringer som ikke reflekteres i Pevs skår. Resultatene viser også at flertallet av sykepleierne ønsker mer opplæring, og at legene bør inkluderes i opplæringen. Konklusjon: Pevs er et nyttig verktøy og det er behov for mer opplæring i bruk av verktøyet for å sikre god samhandling og øke pasientsikkerheten.
Statistikk
Referanser
Benner, P. (1995). Fra novise til ekspert : dyktighet og styrke i klinisk sykepleiepraksis (G. Have, Tran.; p. 212). TANO i samarbeid med Munksgaard.
Branes, H., Solevåg, A. L., & Solberg, M. T. (2021). Pediatric early warning score versus a paediatric triage tool in the emergency department: A reliability study. Nursing open, 8(2), 702-708. https://doi.org/10.1002/nop2.675
Chapman, S. M., & Maconochie, I. K. (2019). Early warning scores in paediatrics: an overview. Archives of disease in childhood, 104(4), 395-399. https://doi.org/10.1136/archdischild-2018-314807
Chong, S. L., Goh, M. S. L., Ong, G. Y. K., Acworth, J., Sultana, R., Yao, S. H. W., … & Morley, P. (2022). Do paediatric early warning systems reduce mortality and critical deterioration events among children? A systematic review and meta-analysis. Resuscitation Plus, 11, 100262. https://doi.org/10.1016/j.resplu.2022.100262
Faiz, K. (2022). Vurdering av pasientens helsestatus. I Jakobsen, R., Bergland, Å., Hillestad, A. H. og Smebye, K.S. (Red.). Avansert klinisk allmennsykepleie (s.100-121)
Field A. (2017). Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage.
Helsedirektoratet (2020). Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. april 2020). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/tidlig-oppdagelse-og-rask-respons-ved-forverret-somatisk-tilstand/om-de-faglige-radene-del-av-i-trygge-hender-24-7
Hjertaas, T., & Solevåg, A. L. (2017). Verktøy kan gjenkjenne alvorlig sykdom hos barn tidlig. Sykepleien, 105(61904), e-61904. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2017.61904
Jacobsen, D, I. (2022). Hvordan gjennomføre undersøkelser? Innføring i samfunnsvitenskapelig metode. (4.utg). Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Jensen, C. S., Nielsen, P. B., Olesen, PEVS. V., Kirkegaard, PEVS., & Aagaard, H. (2018). Pediatric early warning score systems, nurses’ perspective–a focus group study. Journal of pediatric nursing, 41, e16-e22. https://doi.org/10.1016/j.pedn.2018.02.004
Lillitos, P. J., Hadley, G., & Maconochie, I. (2016). Can paediatric early warning scores (PEWS) be used to guide the need for hospital admission and predict significant illness in children presenting to the emergency department? An assessment of PEWS diagnostic accuracy using sensitivity and specificity. Emergency Medicine Journal, 33(5), 329-337. https://doi.org/10.1136/emermed-2014-204355
Kristoffsersen, N.J. (2021). Sykepleie – Kunnskap og kompetanse. I Grimsbø, G. H., Skaug, E.-A., Steindal, S. A., & Kristoffersen, N. J. (Red.). Grunnleggende sykepleie 1 : fag og profesjon (4. utgave.). Gyldendal.
Markestad, T. (2023). Klinisk pediatri (4. utgave.). Fagbokforlaget.
Nyrud, C., & Sønning, K. (2016). TRYGG I FARE En kartlegging av helsepersonells erfaring med Pediatrisk tidlig varslingsskår-PEVS Tverrsnittstudie fra tre norske sykehus (Master's thesis, Høgskolen i Oslo og Akershus). https://doi.org/110.4220/Sykepleienf.2017.64605
Pallant, J. (2020). SPSS survival manual: A step by step guide to data analysis using IBM SPSS. Routledge.
PedSAFE. (2018). Nasjonal retningslinje for bruk av PedSAFE og PEVS. PedSAFE. https://Pevs.pedsafe.no/hva-er-pedsafe/nasjonale-anbefalinger-for-bruk-av-pedsafe-og-PEVS/
Polit, D. F., & Beck, C. T. (2021). Nursing research: Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams & Wilkins.
Rishaug, L. (2020). Barn med feber. I Hansen og Hunskår (Red.). Legevaktarbeid. (2.utgave, 2020, s.216-223)
Solevåg, A. L., Eggen, E. PEVS., Schröder, J., & Nakstad, B. (2013). Use of a modified pediatric early warning score in a department of pediatric and adolescent medicine. PloS one, 8(8), e72534. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0072534
Stensland og Hunskår. (2020). Barn. I Hansen og Hunskår (Red.). Legevaktarbeid. (2.utgave, 2020, s.248-256)
Sønning, K., Nyrud, C., & Ravn, I. PEVS. (2017). En kartlegging av helsepersonells erfaring med Pediatrisk tidlig varslingsskår (PEVS). Sykepleien Forskning 2017 12(64605)(e-64605) https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64605
The World Medical Association. (2022). Declaration of Helsinki ethical principles for medical research involving human objects. https://www.wma.net/policies-post/wma-declaration-of-helsinki-ethical-principles-for-medical-research-involving-human-subjects/
Ukom. (2024) Gjentatte henvendelser til legevakt. https://kokom.no/wp-content/uploads/2024/02/Gjentatte-henvendelser-til-legevakt.pdf
Vredebregt, S. J., Moll, PEVS. A., Smit, F. J., & Verhoeven, J. J. (2019). Recognizing critically ill children with a modified pediatric early warning score at the emergency department, a feasibility study. European journal of pediatrics, 178, 229-234. https://doi.org/10.1007/s00431-018-3285-9
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2024 Tina C. Knudsen, Ann Karin Helgesen
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.