Er tverrprofesjonell samhandling noe annet enn utøvelse av fag?
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.812Emneord (Nøkkelord):
tverrprofesjonell, fag, fagområde, samhandling, ledelseSammendrag
Forfatteren viser til at WHO i en fersk rapport (2010) fremholder tverrprofesjonell utdanning og opplæring som et viktig grep for å endre et helsesystem i krise, samtidig som det skjer en utfasing av samarbeidslæring på tvers av profesjoner ved norske universitet og høgskoler. Med utgangspunkt i rammeplanenes Felles innholdsdel for helse- og sosialfagutdanningene diskuterer forfatteren om tverrprofesjonell samhandling blir sett på som et eget fag, en del av en faglig aktivitet, eller en separat funksjon. Og videre, om ikke helsefaglig ledelse og helsefaglig samhandling kan sees på som to sider av samme sak, og ikke to funksjoner som står i motsetning til hverandre.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
17.08.2010
Hvordan referere
Nilsen, R. (2010). Er tverrprofesjonell samhandling noe annet enn utøvelse av fag?. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), 93–100. https://doi.org/10.7557/14.812
Utgave
Seksjon
Utviklingsarbeider i helsefagene
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).