Forbedringsseminar som metode for å styrke sykepleiestudenters kompetanse innen forbedringsarbeid og fremme pasientsikkerhet innen legemiddelhåndtering
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.2560Emneord (Nøkkelord):
Action research, medication, adverse events, quality improvement, aksjonsforskning, legemiddelhåndtering, uønskede hendelser, forbedringsgrupper, kvalitetsforbedringSammendrag
Abstract
Quality improvement seminar as a method to improve nursing students’ competence in the field of quality improvement and as a method to promote patient safety in medication management
Quality improvement projects between academia and clinical practice are in demand. The aim of this project was to develop and test an improvement method which could be implemented in a busy clinical hospital environment. An action research inspired approach was used. The action consisted of a quality improvement seminar where nursing students, teachers and nurses from clinical wards analyzed six case reports related to adverse events in medication management. Questionnaires determining the competence of nursing students related to improvement in medication management were used in a pretest - posttest study. Findings showed a significant improvement both in knowledge about the quality improvement process (p = 0.001) and about adverse events of medication (p = 0.005). On a scale from 0 (not suited) to 7 (particularly well suited), students scored 6.0 related to learning outcome of the quality improvement seminar. Quality improvement seminars seem to be effective for stimulating reflection on adverse events related to medication management.
Statistikk
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).