Forandring av selvoppfatning blant studenter i løpet av en bachelorutdanning i sykepleie
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.1190Nyckelord:
bachelorutdanning, helsefag, regelbevissthet, selvoppfatningAbstract
Selvoppfatning er av betydning for faglig framgang og kreativitet. Hensikten med denne studien var å beskrive forandring av selvoppfatning hos en gruppe sykepleierstudenter i løpet av sin treårige bachelorutdanning. En studiegruppe med 127 sykepleierstudenter ved en norsk høgskole besvarte et spørreskjema i første og siste studieår. Skalaer for måling av generell selvoppfatning og regelbevissthet samt spørsmål om bakgrunnsvariabler inngikk i spørreskjemaet. Resultatene viste at selvoppfatningen økte signifikant i løpet av utdanningen i den totale studiegruppen, og viktige faktorer var barn og opplevelse av tilfredshet. For ca 45% av deltakerne var selvoppfatningen enten lavere eller uforandret. Regelbevissthet minket i løpet av utdanningen og var ikke assosiert til studentenes selvoppfatning. Fortsatt forskning behøves for å klarlegge mulige påvirkningsfaktorer og for å finne tiltak som kan fremme en positiv utvikling av selvoppfatning hos studenter.Statistik
Laddar statistik...
Downloads
Publicerad
2010-01-01
Referera så här
Bjørnestad, J. O., Skisland, A. V.-S., & Söderhamn, O. (2010). Forandring av selvoppfatning blant studenter i løpet av en bachelorutdanning i sykepleie. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(2), 97–108. https://doi.org/10.7557/14.1190
Nummer
Sektion
Fagfellevurderte artikler