Munnstell og munnhygiene til medisinske pasienter. En kartlegging blant sykepleiere i medisinsk avdeling
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.4199Emneord (Nøkkelord):
Undervisning, dokumentasjon, munnstell, munnhygiene, sykepleie, Education, documentation, oral care, oral hygiene, nursingSammendrag
Oral care and oral hygiene in hospitalized patients. A survey of nurses in medical ward
In this study, we assessed whether an educational program for nurses in a medical ward could enhance their knowledge, attitude and documentation level of oral care procedures. We collected quantitative data before and after the educational program, using a questionnaire. The findings indicate an increase in the nurses’ assessment of the elderly’s oral status and need for oral care. The nurses became more conscious about common oral practice, and the need for proper equipment. Nurses’ attention to oral care was low when workload was high, and their documentation of oral case was generally insufficient. The study concludes that improving nurses’ oral care practice would be beneficial for patients, and that nurses’ knowledge, attitude and documentation can be influenced through educational programs. Based on these findings, we recommend that mouth care programs be developed and followed up by quality assurance processes and scientific studies.
Statistikk
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).