Mörkrets hav
Lyrisk impressionism i Josefine Klougarts «Om mørke»
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.4829Keywords:
Josefine Klougart, litterär impressionism, lyrisk fiktionAbstract
Artikeln bedriver en litteraturhistoriskt orienterad läsning av Josefine Klougarts Om mørke (2013). Artikeln argumenterar för att Klougarts roman stilistiskt och strukturellt är inspirerad av Virginia Woolfs författarskap, och att Klougart skriver in sig i en tradition av litterär impressionism. Även romanens bruk av stream of consciousness-teknik och dess fragmentestetik sätts i relation till Woolf och impressionismen. Därefter görs en tematisk läsning av romanen, i vilken romanens centrala förgänglighetstematik lyfts fram.
References
Andersen, Mikkel. 2012. ”En ny kropslighed i dansk litteratur: Om Josefine Klougarts Hallerne og en tendens i litteraturen”. Synsvinkler 21 (45): 180–191.
Bennett, Suzanne. 1981. ”Lyric Fiction: The ’Semi‐Transparent’ Narrative Mode”. Literature in Performance 1 (2): 36–44. https://doi.org/10.1080/10462938109365832
Fernald, Anne E. 2006. Virginia Woolf: Feminism and the Reader. Basingstoke: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9780230600874
Freedman, Ralph. 1963. The Lyrical Novel: Studies in Herman Hesse, André Gide, and Virginia Woolf. Princeton: Princeton University Press. https://doi.org/10.1515/9781400875405
Goldman, Jane. 2010. ”From Mrs Dalloway to The Waves: New Elegy and Lyric Experimentalism”. I The Cambridge Companion to Virginia Woolf, utg. Susan Sellers, 49–69. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521896948.003
Jung, Sandro. 2009. The Fragmentary Poetic: Eighteenth-Century Uses of an Experimental Mode. Cranbury, NJ: Associated University Presses.
Katz, Tamar. 2000. Impressionist Subjects: Gender, Interiority, and Modernist Fiction in England. Urbana: University of Illinois Press.
Klougart, Josefine. ”Aktivistisk forfatter: Interview med Josefine Klougart”. Intervju av Hellen Niegaard. Danmarks Biblioteker, 15 juni 2017. https://www.db.dk/artikel/aktivistisk-forfatter-interview-med-josefine-klougart
Marcussen, Marlene Karlsson. 2017. ”På vej mod en sanselig genmodernisme. Josefine Klougarts Stigninger og Fald (2010).” I Europæiske romaner efter årtusindskiftet, utg. Benjamin Boysen, Moritz Schramm & Peter Simonsen, 123–140. Odense: Syddansk Universitetsforlag.
Matz, Jesse. 2001. Literary Impressionism and Modernist Aesthetics. Cambridge: Cambridge University Press.
Parkes, Adam. 2011. A Sense of Shock: The Impact of Impressionism on Modern British and Irish Writing. New York: Oxford University Press.
Rabe, Annina. 2019. ”Jag gillar hennes hybris men hälften vore nog.” Expressen, 25 januari 2019. https://www.expressen.se/kultur/bocker/jag-gillar-hennes-hybris-men-halften-vore-nog/
Rösing, Lilian Munk. 2014. ”Topos og trope hos Josefine Klougart.” Spring 35: 68–81.
Solbakken, Hedvig. 2015. ”Hvis ikke nu,/ så dig: En politisk lesning av Josefine Klougarts Om mørke.” Masteroppgave, Universitetet i Oslo.
Storskog, Camilla. 2018. Literary Impressionisms: Resonances of Impressionism in Swedish and Finland-Swedish Prose 1880–1900. Milano: Ledizioni.
Watt, Ian. 1980. Conrad in the Nineteenth Century. London: Chatto & Windus.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).