«[E]n utmærket dagbok»

Skissens tilstedeværelse i Hamsuns tidlige prosa

Authors

  • Morten Auklend nordlit

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.5654

Keywords:

Hamsun, skisse, skisseestetikk, modernisme, 1890-tallet

Abstract

This article examines how the Norwegian author Knut Hamsun deploys sketches and sketch aesthetics in his early prose from the 1890s to the early 1900s. If the sketch via Alison Byerly’s «Effortless Art: The Sketch in Nineteenth-Century Painting and Literature» can be applied as a term for determining genre, it can also be used to examine sketch-techniques, and to scrutinize an aesthetic. The sketch is also a memento for remembrance (aide-mémoire), and Hamsun’s wide array of sketch-techniques can be hallmarked not only as a modernistic impulse, but also as a way of writing complex literary prose. He assimilated several models and preliminary works in his published books, and in novels such as Hunger (1890) and Mysteries (1892) the critic can use the sketch to further recontextualise and close read Hamsun’s prose. In the travelogue In Wonderland (1903) the author directly invokes his own diaries in the published work, and the article shows how these private sketches are vital in creating a specific dialogue in the work which not only structures the story being told in the book, but highlights the importance of sketch-writing in an attempt to create both accomplished art and a metapoetic tendency that enriches the prose.

Author Biography

Morten Auklend, nordlit

Morten Auklend (f. 1978), førsteamanuensis i nordisk ved UiT. Har publisert artikler om Merethe Lindstrøms forfatterskap («Bløtdyr og horror vacui. Motiver og symboler i Merethe Lindstrøms 'Sneglene' (2007)» i Norsk Litterær Årbok 2019 og «Fabelvejen mod nord. Merethe Lindstrøms Nord (2017) som besjælet dystopi» i Passage 2019; Volum 34.(82)), samt boken Navnløs erfaring. Lesninger i Ingvar Ambjørnsens novellekunst 1994-2003 (Cappelen Damm 2016)

References

Baudelaire, Charles. 2000. Kunsten og det moderne liv, oversatt av Arne Kjell Haugen, Solumforlag, Oslo.

Byerly, Alison. 1999. «Effortless Art: The Sketch in Nineteenth-Century Painting and Literature», Criticism, Summer, vol. 41, No. 3, s. 349-64.

Dingstad, Ståle (red.). 2005. Den litterære Hamsun, Fagbokforlaget. Landslaget for norskundervisning (LNU), Bergen.

Garcha, Amanpal. 2009. From Sketch to Novel. The Development of Victorian Fiction, Cambridge University Press, Cambridge.

Gardner, John. 1991 [1983]. The Art of Fiction. Notes on Craft for Young Writers, Vintage Books, A Division of Random House, Inc., New York.

Grøtta, Marit. 2009. Litterære bagateller. Introduksjon til litteraturens korttekster, Cappelen Akademisk Forlag, Oslo.

Hamsun, Knut. 1963. Samlede verker. Bind 1: Sult og Mysterier, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.

Hamsun, Knut. 1963. Samlede verker. Bind 3: Siesta, Victoria, I Æventyrland, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.

Hamsun, Knut. 1963. Samlede verker. Bind 4: Kratskog, Sværmere, Stridende liv, Under høststjærnen, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.

Hamsun, Knut. 1994. Knut Hamsuns brev 1879-1895. Bind 1, utgitt ved Harald S. Næss, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.

Hamsun, Tore (red.). 1956. Knut Hamsun som han var. Et utvalg av hans brev, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo.

Michelsen, Per Arne og Røskeland, Marianne (red.). 2002. Forklaringer – litterære tekster lest på nytt, Fagbokforlaget, Bergen.

Sæterbakken, Stig og Kampevold Larsen, Janike (red.). 2008. Norsk litterær kanon, Cappelen Damm Forlag, Oslo.

Sørensen, Peer E. 2015. Hamsuns sultekunstner, Aarhus Universitetsforlag, Aarhus.

Tøjner, Poul Erik & Gundersen, Bjarne Riiser. 2013. Skrik. Historien om et bilde, Forlaget Press, Oslo.

Wærp, Henning Howlid (red.). 2002. Prosadiktet i Norge 1890-2000. En antologi, Aschehoug Norsk Forlag, Oslo.

Downloads

Published

2020-12-09

How to Cite

Auklend, Morten. 2020. “«[E]n utmærket dagbok»: Skissens tilstedeværelse I Hamsuns Tidlige Prosa”. Nordlit, no. 47 (December):106-22. https://doi.org/10.7557/13.5654.