The (im)possibility of filming Ibsen
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3381Keywords:
Film, Ibsen, Shakespeare premise, Bloom, Panofsky, Bazin, Canudo, sister artsAbstract
This article begins by taking the paucity of good filmed versions of Ibsen as an empirical fact or a given, as it were. It then introduces the Shakespeare premise, which it proceeds to adopt as valid. This opens up the possible conclusion that great film adaptations might arise from great dramatic texts, a possibility strengthened by my second premise that cinema and theatre constitute sister arts, particularly in the Bazinian realm of mixed cinema. At the same time, the Shakespeare premise allows me to suspend the immediate conclusion that it is impossible to make great filmed versions of Ibsen, a suspension of judgment reflected in the use of brackets in the title of my article. After dispensing with Panofsky’s thesis of strict antithesis as a false premise, I adopt a Bloomian framework to discuss how plays by Ibsen may be adapted so as to fulfil the Shakespeare premise. I consider how aesthetic principles may be developed so as to aid the potential film-maker who is likewise driven by the Shakespeare premise and the concomitant hidden potential in Ibsen, whose dramatic texts share the natural priority and canonical prestige of Shakespeare’s texts. My final conclusion remains open-ended but positive: the day in which filmed versions of Ibsen might fulfil the Shakespeare premise with ease remains on the horizon, although my discussion will – I hope – have gone some way in helping bring that film-in-the-making into fruition.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).