Uro under overflaten
Modernisme i Knut Hamsuns «Ringen sluttet» (1936)
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3750Keywords:
Ringen sluttetAbstract
This article examines Hamsun’s The Ring is Closed (1936) through the lens of modernity and modernism. A common notion has been that The Ring is Closed is an exception from the division between an early modernist phase and a later realist phase in Hamsun’s oeuvre. This article argues that Hamsun deals with modernity in a fundamentally different way in 1936 than he did in the 1890s. Today we should be able to see Abel Brodersen’s fatalism, cynicism, and lack of drive as an expression of 1930s modernism. What are the characteristics of such modernism? To which of his contemporary modernist characters can we compare Abel Brodersen? What literary techniques does Hamsun employ, and how can we characterize the language and the narrative structure? How does the modernist Hamsun in 1936 compare to Hamsun in 1890? These are some of the questions posed in this article.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).