Faglegheit i litteraturundervisninga? Nokre litteraturlærarmodellar til diskusjon

Authors

  • Hallvard Kjelen Nord Universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6336

Keywords:

literary teaching, subject matter, literary didactic, professional understanding

Abstract

This article is a contribution to the debate on the legitimation and status of literature teaching in the prevailing educational and professional policy context . In the introduction, the article presents some of the most important challenges for literature teaching in schools: one approach to teaching literature that is too poorly anchored, and another one that has a professional foundation, but still do not manage to extract the full potential of literature teaching. The article finally presents some literature didactic positions that can point to possible solutions.

References

Biesta, Gert. 2010. Good Education in an Age of Measurement. London: Paradigm Publishers

Brumo, J., Dahl, T. & Fodstad, L. A. (2017). «Norsklærer - en egen profesjon?». Norsklæraren. Tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk, 41(4), 70-81

DeSeCo. 2005. «The definition and selection of key competencies: Executive summary». Henta 16. mars frå https://www.deseco.ch/bfs/deseco/en/index/02.parsys.43469.downloadList.2296.DownloadFile.tmp/2005.dskcexecutivesummary.en.pdf

Dolin, Jens. 2020. «Undervisning for læring». I Rienecker, L., Jørgensen, P. S., Dolin, J., & Ingerslev, G. H. Universitetspædagogik. København: Samfundslitteratur.

Felski, R. (2008). Uses of Literature. Malden: Blackwell publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790

Gabrielsen, Ida Lodding, Blikstad-Balas, Marte, & Tengberg, Michael 2019. «The role of literature in the classroom: How and for what purposes do teachers in lower secondary school use literary texts?» L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, 1-32. https://doi.org/10.17239/L1ESLL2019.19.01.13

Gourvennec, Aslaug Fodstad. 2016. «En plass for meg? Faglig identitetsbygging i en litterær praksis». Acta Didactica Norge, 10(1). https://doi.org/10.5617/adno.2342

Grossman, Pamela L., & Shulman, Lee S. 1994. «Knowing, believing, and the teaching of English». Teachers thinking, teachers knowing: Reflections on literacy and language edu-cation, 3-22.

Harstad, Ola. 2018. Mot en mindre litteraturlærer. En fremskriving av problemet om littera-turlærerens bliven. NTNU (doktoravhandling).

Harstad, Ola. 2020. «Å bli til med litteraturen. En metafysisk og nevrovitenskapelig forståelse av skjønnlitteraturens virkning». Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 6. http://dx.doi.org/10.23865/ntpk.v6.2046.

Hetmar, Vibeke. 1996. Litteraturpædagogik og elevfaglighed: Litteraturundervisning og elevernes litterære beredskab set fra en almenpædagogisk position: Indleveret til DLH med henblik på erhvervelse af ph. d.-graden (Doctoral dissertation, Danmarks Lærerhøjskole).

Hetmar, Vibeke. 2013. «Faglighed». Kvan-Et Tidsskrift for Læreruddannelsen Og Folkeskolen, 33(96), 7-17.

Johansen, Martin B. 2015. «'Jeg har forstået den sådan, at den ikke skal forstås'-når 6. A. læser Franz Kafka». Acta Didactica Norge, 9(1), Art-6. https://doi.org/10.5617/adno.1391

Johansen, Martin B. 2019. Litteratur og dannelse - at lade sig berige af noget andet end sig selv. København: Akademisk Forlag

Kjelen, Hallvard. 2013. Litteraturundervisning i ungdomsskulen. Danning, kanon og kompetanse. (Doktoravhandling) Trondheim: NTNU.

Lave, Jean, & Wenger, Etienne. 1991. Situated learning: Legitimate peripheral participation. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Martinsson, Bengt-Göran. 2012. «Litteraturundervisning som motståndets didaktik: Om förhållandet universitetsämne, ämnesdidaktik och skolämne». I Ongstad, Sigmund. (red.). Nordisk morsmålsdidaktikk. Forsking, felt og fag. Oslo: Novus forlag.

Nielsen, F. V. 2004. «Perspektiver på faglighed. Et notat om faglighedsbegreber». I Nielsen, F. V & Graabræk Nielsen, S. (red.) Nordisk musikkpedagogisk forsking, Årbok 7 (s. 133-136). Oslo: Norges Musikkhøgskole.

Nielsen, F. V. 2009. «Didaktikkens indholdsbegreb og kriterier for valg af undervisningsindhold». I Hansen, B. G. & Tams, A. (red.). Almen didaktik. Relationer mellem undervisning og læring (s. 249-271). Værløse: Billesø & Baltzer.

Moslet, Inge. 2009. «Norsklærer». I J. Smidt (red.) Norskdidaktikk - ei grunnbok. Oslo: Uni-versitetsforlaget.

Penne, Sylvi. 2006. Profesjonsfaget norsk i en endringstid. Norsk på ungdomstrinnet. Å konstruere mening, selvforståelse og identitet gjennom språk og tekster. Fagets rolle i et identitetsperspektiv, i et likhet- og ulikhetsperspektiv. (Doktoravhandling), Oslo: Universi-tetet i Oslo

Penne, Sylvi. 2013. «Skjønnlitteratur i skolen i et literacy-perspektiv». I D. Skjelbred og A. Veum (red.). Literacy i læringskontekster. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Rosenblatt, Louise. 1995. Literature as Exploration (5th ed.). New York: The Modern Language Association

Røskeland, Marianne. 2014. «Litteratur i leseopplæringas teneste? Om litteraturen og litteraturfaget i skolen» . I P. A. Michelsen og H. Gujord (red.). Norsk litterær årbok (s. 195-211). Oslo: Samlaget.

Rørbech, Helle og Hetmar, Vibeke. 2012. «Positioneringer og forhandlinger i litteraturundervisningen». I S. Matre, D. K. Sjøhelle og R. Solheim. Teorier om tekst i møte med sko-lens lese- og skrivepraksiser. Oslo: Universitetsforlaget.

Skaftun, Atle, Wagner, Åse. KH & Aasen, Arne. J. 2015. «Fagovergripende og fagspesifikke kompetanser i fremtidens skole - en besøkelsestid for norskfaget». Norsklæraren. Tidsskrift for språk, litteratur og didaktikk, 2, 50-60.

Skaftun, Atle & Michelsen, Per A. 2017. Litteraturdidaktikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.

Skarstein, Dag. 2013. Meningsdannelse og diversitet. En didaktisk undersøkelse av elevers lesninger av norskfagets litterære tekster (Doktoravhandling). Bergen: Universitetet i Bergen.

Smidt, Jon. 2018. Norskfaget mellom fortid og framtid. Scene og offentlighet. Bergen: Fagbokforlaget.

Steffensen, Bo. 2005. Når børn læser fiktion. Grundlaget for den nye litteraturpædagogik. København: Akademisk Forlag.

Sønneland, Margrethe, & Skaftun, Atle. 2017. «Teksten som problem i 8A. Affinitet og tiltrekningskraft i samtaler om 'Brønnen'». Acta Didactica Norge, 11(2), 8-sider. https://doi.org/10.5617/adno.4725

Sønneland, Margrethe. 2019. Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen. UiS (doktoravhandling). https://doi.org/10.31265/usps.34

Tengberg, Martin. 2011. Samtalets möjligheter: om litteratursamtal och litteraturreception i skolan. (Doktoravhandling, Göteborgs Universitet). Stockholm: Brutus Östlings Bokförlag Symposion.

Torell, Örjan. 2002. Projektet «Literary Competence as a Product of School Culture» . I Torell, Ö. (red.), von Bonsdorff, M., Bäckmann, S. og Gontjarova, O. Hur gör man en littera-turläsare. Om skolans litteraturundervisning i Sverige, Ryssland och Finland. Härnösand: Mitthögskolan.

Udir. 2020. Læreplan i norsk henta frå https://data.udir.no/kl06/v201906/laereplaner-lk20/NOR01-06.pdf?lang=nob.

Downloads

Published

2022-01-11

How to Cite

Kjelen, Hallvard. 2022. “Faglegheit i litteraturundervisninga? Nokre litteraturlærarmodellar til diskusjon”. Nordlit, no. 48 (January):1-12. https://doi.org/10.7557/13.6336.

Most read articles by the same author(s)