The Tomba dei Tori at Tarquinia: A ritual approach
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3186Keywords:
Blood, danger, Etruscan tomb painting, liminality, purity, rites-de-passage, Tarquinia, transcendental forces, UnderworldAbstract
In a recent publication (Brandt 2014b) an attempt was made to single out recurring pictorial motifs in Etruscan tomb paintings and to interpret them as elements of funerary ritual procedures with reference to Arnold van Gennep’s rites-de-passage model (1908) and Mary Douglas’ views on purity and danger (1996). The model is here applied on the Archaic and well-known Tomba dei Tori at Tarquinia in order to see if the tomb’s many enigmatic pictorial scenes can be read as coherent elements of such procedures.Downloads
Published
2014-11-16
How to Cite
Brandt, J. Rasmus. 2014. “The Tomba dei Tori at Tarquinia: A ritual approach”. Nordlit, no. 33 (November):47-64. https://doi.org/10.7557/13.3186.
Issue
Section
Articles
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).