Boats in fields. Uwe Janson's Peer Gynt (2006)
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3385Keywords:
Peer Gynt, film adaptation, self-reflexivity, identity, symbolism, landscape, boat motif, self-discovery, romantic/anti-romanticAbstract
This article analyses Uwe Janson’s 2006 TV-film adaptation of Peer Gynt. This 81-minute-long film was shot on the island of Usedom in the Baltic Sea and makes extensive use of the landscape in its investigation of identity. The article examines the effects of limiting the geographical space of Peer’s journey of self-discovery and pays particular attention to the symbolic use of boats. It also explores how Janson mirrors the self-reflexivity of Ibsen’s work and maintains the romantic/anti-romantic dichotomy evident in the poetic text.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).