Hva kan et forfatterstudium være?
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.6318Emneord (Nøkkelord):
litteratur, forfatterstudium, lesing og skriving, undervisningSammendrag
I dette essayet skal det handle mest, men ikke bare, om undervisningen ved forfatterstudiet ved UiT Norges arktiske universitet. Det skal handle spesielt om den undervisningsformen som går under betegnelsen tekstverksted, som er kjernen i undervisningen. Her jobber lærere og studenter med tekst i et organisert fellesskap, til tross for at det er den individuelle teksten og utviklingen av den som står i sentrum.
Referanser
Gabrielsen, Ida Loddingen. 2019. «Virkemidler er det vi bruker for å oppnå sjangertrekkene» - Skjønnlitteraturens rolle i 178 norsktimer på ungdomstrinnet.» Norsklæreren 2019 ;Volum 43.(4) s. 28-36.
Espevik, Thomas. 2016 https://www.nrk.no/kultur/xl/kan-man-laere-a-bli-forfatter_-1.13073754
Javonovic, Bruno. 2020. http://forfatterstudietitromso.no/bruno-jovanovic-tidligere-forfatterstudent-i-tromso-debuterer-med-roman-i-august/
Lunden, Eldrid. 2014. Kan ein lære å bli forfattar?, Oslo: Flamme forlag.
Ravatn, Agnes. 2009. «Prisvinnarskulane». Dag og Tid, fredag 27. mars 2009.
Rønning, Anne Birgitte og Wibecke Brun. 1989a. «Kreativitet og læring». Kreativitet og læring del I: Universitetet i Bergen.
Rønning, Anne Birgitte og Wibecke Brun. 1989b. «9 studier i kreativitet». Kreativitet og læring del 2: Universitetet i Bergen.
Solbakken Marte og Mette Camilla Skjong. 2007. «Forfatterstudiet ødelegger for litteraturen» NRK. https://www.nrk.no/kultur/--forfatterstudiet-odelegger-1.3825342
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Anne Oterholm
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.