Humor på alvor i litteraturundervisninga med «Anekdote» av Herman Wildenvey

Forfattere

  • Marianne Røskeland Høgskulen på Vestlandet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6333

Emneord (Nøkkelord):

humor, latter, dikt, litteraturundervisning, verdiar, Herman Wildenvey

Sammendrag

Artikkelen ønsker å undersøke kva ein kan få ut av å vektlegge humor i tekstar i litteraturundervisninga. Utgangspunktet er ulike inngangar til diktet «Anekdote» (1911) av Herman Wildenvey, og framstillinga er inspirert av diskusjonar med studentar i lærarutdanninga om humoren i diktet. Sentrale spørsmål er mellom anna om diktet er morosamt, kva eller kven ein i så fall ler av, og kva ein kan få ut av det i litteraturundervisninga. Dette blir diskutert i lys av ulike humorteoriar. Artikkelen søker å få fram korleis ulike tilnærmingar til humoren i diktet kan generere ulike lesemåtar og tolkingar. Særleg interessante er spørsmåla om kva verdiar og haldningar diktet kan målbere, og kva rolle humoren spelar i så måte. Humor har ulike funksjonar og er ikkje alltid kontrollerbar, men er ofte knytt til språkets fleirtydige karakter. Artikkelen argumenterer til slutt for å gi rom for refleksjon omkring humor i litteraturundervisninga i lærarutdanning og skule.

Referanser

Amir, Lydia B. 2013. «Philosophy’s attitude towards the comic. A re-evaluation». I European Journal of Humour Research 1(1) p.6-21. DOI: http://dx.doi.org/10.7592/EJHR2013.1.1.amir

Andersen, Per Thomas. 2012. Norsk litteraturhistorie. Oslo: Universitetsforlaget.

Baudelaire, Charles. 1987. «Om latterens vesen og allment om det komiske i den bildende kunst». I Kunsten og det moderne liv, 43-64. Oslo: Solum Forlag.

Bergson, Henri. 1993. Latteren. Et essay om komikkens væsen [1900]. København: Forlaget politisk revy.

Bjørlo, Berit Westergaard. 2021. «Humor i to nyere norske diktbildebøker: Pling i bollen og 123 for barske barn». I Barnboken, 44. DOI: https://doi.org/10.14811/clr.v44.607

Critchley, Simon. 2002. On Humour. New York: Routledge.

Cross, Julie. 2010. Humour in Contemporary Junior Literature. Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9780203832943

Dahl, John Magnus Ragnhildson. 2020. «Den polariserande humoren». I Samtiden 4 – 2020, 67-73.

Gabrielsen, Ida Lodding, Marte Blikstad-Balas og Michael Tengberg. 2019. «The role of literature in the classroom: How and for what purposes do teachers in lower secondary school use literary texts?» L1-Educational Studies in Language and Literature, 19, 1-32. https://doi.org/10.17239/L1ESLL-2019.19.01.13

Gabrielsen, Ida Lodding. 2019. «’Virkemidler er det vi bruker for å oppnå sjangertrekkene.’ Skjønnlitteraturens rolle i 178 norsktimer på ungdomstrinnet». I Norsklæreren 4, 2019. 28-36.

Hellesnes, Jon. 2007. «Crux, den tenksame klovnen». I Om livstolking, 13-28. Oslo: Det Norske Samlaget.

Horkheimer, Max og Theodor Adorno. 2011. [1947]. Opplysningens dialektikk. Spartacus forlag.

Labov, William og Joshua Waletsky. 2006. [1966]. «Narrative Analysis: Oral Versions of Personal Experience». I P. Coubley (red.), Communication Theories, Critical Concepts in Media and Cultural Studies, band III, s. 28–63. London & New York: Routledge.

Lothe, Jacob, Christian Refsum og Unni Solberg. 1997. Litteraturvitenskapelig leksikon. Kunnskapsforlaget.

Lotherington, Tom. 2009. «Herman Wildenvey». I Norsk biografisk leksikon. Store norske leksikon. Lese mars 2021 frå https://nbl.snl.no/Herman_Wildenvey.

Morreal, John. (1983). Taking Laughter Seriously. Albany, NY: State University of New York Press.

Nyrnes, Aslaug. 2002. Det didaktiske rommet. Didaktisk topologi i Ludvig Holbergs Moralske tanker. Avhandling dr.art. Universitetet i Bergen.

Opsahl, Turid, Ellen Seip Stubbe og Jo Tenfjord. 1989. Den store dikt- og regleboka. Bokklubbens barn.

Ottesen, Siri og Aasfrid Tysvær. 2017. «Skjønnlitteratur for kosen». Norsklæreren, 4-2017. LNU/Fagbokforlaget, 39-67.

Røskeland, Marianne. 2020. «Bilde i ord. Litteraturlesing som visuell erfaring». I Sans for danning. Estetisk vending i litteraturdidaktikken, redigert av Åse Høyvoll Kallestad og Marianne Røskeland, 42-56. Oslo: Universitetsforlaget.

Skarðhamar, Anne-Kari. 2011. Litteraturundervisning. Teori og praksis. Oslo: Universitetsforlaget.

Slettan, Svein. 2020. «Lystig læring. Om humor og litterær danning i bøker for barn». I Sans for danning. Estetisk vending i litteraturdidaktikken, redigert av Åse Høyvoll Kallestad og Marianne Røskeland, 57-76. Oslo: Universitetsforlaget.

Snell, Heather. 2021. «Studying Laughter». I Jeunesse: Young People, Texts, Cultures Jan. 13th 2021, 1-16. https://doi.org/10.1353/jeu.2021.0000

Tønnessen, Elise Seip. 2012. «Å lede elevene inn i teksten. I Den andre leseopplæringa, redigert av Agnes Margrethe Bjorvand og Elise Seip Tønnessen, 131-149. Oslo: Universitetsforlaget.

Veatch, Thomas C. 1998. «A Theory of Humour». In Humor, the International Journal of Humor Research, May, 1998. Walter de Gruyter. https://doi.org/10.1515/humr.1998.11.2.161

Wildenvey, Herman. 1911. «Anekdote». I Prismer.

Nedlastinger

Publisert

2022-01-11

Hvordan referere

Røskeland, Marianne. 2022. «Humor på alvor i litteraturundervisninga med ‘Anekdote’ av Herman Wildenvey». Nordlit, nr. 48 (januar):1-10. https://doi.org/10.7557/13.6333.