Et sted å starte: Geografiske utforskninger av litteratur

Forfattere

  • Tatjana Kielland Samoilow NTNU

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6375

Emneord (Nøkkelord):

litterære geografier, litteraturdidaktikk, barnelitteratur, kritisk lesing, utforskende litteraturundervisning

Sammendrag

Artikkelen tar form som en refleksjon over et utprøvende undervisningsopplegg med studenter i norskdidaktikk, høsten 2020. Med utgangspunkt i teorifeltet litterære geografier brukte vi geografi som analytisk linse i arbeidet med den svenske barneromanen Mördarens apa av Jakob Wegelius (2014). Studentene kartla romanens geografiske steder på et kart i Padlet, de analyserte de visuelle kartene i innsidepermene og reflekterte over sentrale handlingssteder i romanen. Utprøvingen indikerer at denne analytiske tilnærmingen hjalp studentene med å lese analytisk og stimulerte til kritiske refleksjoner. Likevel må det arbeides videre med å stimulere til nærlesing. Undervisningssekvensen er en del av en serie geografiske utprøvinger med det formålet å utvikle en spatial litteraturdidaktikk. Denne didaktikken skal svare på en utfordring i den nye læreplanen, LK20, nemlig: Hvordan kan vi utvikle kritisk lesing gjennom utforskende og tverrfaglig arbeid med skjønnlitteratur?

Referanser

Bakhtin, Mikhail M. 1981. «Forms of Time and the Chronotope in the Novel». I The Dialogic Imagination, 84 – 258. Austin: University of Texas Press.

Bakhtin, M.M. 1981. «Discourse in the Novel». I The Dialogic Imagination. University of Texas, 259 – 422. Austin: Press.

Bakken, Jonas. 2019. «Hva er nytt i det fornyete norskfaget? » I Det (nye) nye norskfaget. redigert av Marthe Blikstad-Balas og Kjersti Rognes Solbu, 26 – 46. Bergen: Fagbokforlaget.

Berge, Kjell Lars. 2005. «Skriving som grunnleggende ferdighet og som nasjonal prøve – ideologi og strategier». I Det nye norskfaget. redigert av Sture Nome og Arne Johannes Aasen, 161 – 188. Bergen: Fagbokforlaget.

Brenifier, Oscar. 2003. «How to avoid children’s questions». Thinking. The Journal of Philosophy for Chil-dren. Vol. 16, nr. 4, s. 29 – 32. https://doi.org/10.5840/thinking200316413

Bushell, Sally. 2020. «Playspace. Spatializing Children’s Fiction». I Reading and Mapping Fiction. Spatializ-ing Literary Text, 164 – 198. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108766876.006

Bushell, Sally. 2015. «Mapping Victorian Adventure Fiction». Victorian Studies, Vol. 57, nr. 4, s. 611-637. https://doi.org/10.1017/9781108766876.006

Eggersen, Dorte Vang. 2020. «På det store hav. Stedbasert littraturlæsing på Strandingsmuseum St. George». Nordic Journal of Literacy Research, Vol. 6, nr. 2, s. 97 – 116. https://doi.org/10.23865/njlr.v6.2277

Foucault, Michael. 1984. «Of Other Spaces: Utopias and Heterotopias». Architecture /Mouvement/ Continuité oversatt av Jay Miskowiec, oktober 1984. https://web.mit.edu/allanmc/www/foucault1.pdf

Goga, Nina (2015). Kart i barnelitteraturen. Kristiansand: Portal forlag.

Harley, John Brian. 2011. «Deconstructing the Map». I Classics in Cartography. Reflections on Influential Articles from Cartographica, redigert av Martin Dodge, 271 – 294. Hoboken: Wiley. https://doi.org/10.1002/9780470669488.ch16

Hones, Sheila & Carter-White, Richard. 2018. «Teaching Literary Geographies. Visual Analysis». Literary Geographies, Vol. 4 (1), s. 62 – 65.

Ivanchikova, Alla. 2017. «Literary Geographies. Creative Mapping Assignments in a Humanities Classroom». College Literature, Vol. 44 (4), s. 675 – 707. https://doi.org/10.1353/lit.2017.0038

Johnsrud, Ellen Birgitte. 2020. «Møte med sted i en fiktiv og en virkelig verden. Mördarens apa og bruk av digitale verktøy». I Sans for danning. Estetisk vending i litteraturdidaktikken, redigert av Åse Høyvoll Kallestad & Marianne Røskeland, 165 – 176. Oslo: Universitetsforlaget.

Kümmerling-Meibauer, Bettina & Meibauer, Jörg. 2017. «Metaphorical Maps in Children’s literature». I Maps and Mapping in Children’s literature. Landscapes, Seascapes and Cityscapes, redigert av Nina Goga & Bettina Kümmerling-Meibauer. Amsterdam: John Benjamins. https://doi.org/10.1075/clcc.7.05kum

Kümmerling-Meibauer, Bettina & Meibauer, Jörg. 2015. «Maps in Picturebooks. Cognitive Status and Narra-tive Functions». Journal of ChildLit Aesthetics, vol. 6, artikkel 6. https://doi.org/10.3402/blft.v6.26970

Luchetta, Sara. 2016. «Teaching geography with literary mapping. A didactic experiment». Journal of Re-search and Didactics in Geography, vol. 5, nr. 2, s. 97 – 110. DOI: 10.4458/7800-08.

Lyngstad, Anne Berit & Samoilow, Tatjana Kielland. Under utgivelse. «Det kosmopolitiske mulighetsrommet i Jakob Wegelius’ Mördarens apa (2014)». Agora.

McLaughlin, Dave. 2018. «Teaching Literary Geographies in British Classrooms». Literary Geographies, Vol. 4, nr. 1, s. 57 – 61 https://literarygeographies.net/index.php/LitGeogs/article/view/139.

Merrifield, Andy. 1993. «Place and Space: a Lefebvrian Reconciliation». Transactions of the Institute of Brit-ish Geographers. Vol. 18 (4), s. 516 – 531. https://doi.org/10.2307/622564

Messey, Doreen. 1991. A Global Sense of Place. Marxism Today, s. 24 – 29, http://banmarchive.org.uk/collections/mt/pdf/91_06_24.pdf

Moretti, Franco. 2000. «Conjectures on world literature». New Left Review (1), s. 54 – 67.

Moretti, Franco. 1998. Atlas of the European Novel. 1800 – 1900. London: Verso.

Myren-Svelstad, Per Esben & Samoilow, Tatjana Kielland. 2020. Kritisk teori i litteraturundervisningen. Bergen: Fagbokforlaget.

Pavlik, Anthony. 2010. «’A Special Kind of Reading Game’: Maps in Children’s Literature». International Research in Children’s Literature, vol. 3, nr. 1, s. 28 – 43. https://doi.org/10.3366/ircl.2010.0004

Palo, Annbritt. & Manderstedt, Lena. 2018. «Bildens status i läsarkommentarer på nätet. Narrativ interaktion i Jakob Wegelius Legenden om Sally Jones och Mördarens apa». Barnboken, Vol. 41. https://doi.org/10.14811/clr.v41i0.336

Palo, Annbritt & Manderstedt, Lena 2019. «Beyond Characters and the Reader? Digital Discussions on Intersectionality in The Murderer’s Ape». Children’s Literature in Education, 50 (1). https://doi.org/10.1007/s10583-017-9338-2

Pettersen, Roar C. 2017. Problembasert læring. For studenter og lærere. Introduksjon til PBL og studentaktive læringsformer. Oslo: Universitetsforlaget.

Pjedsted, Pernille Damm Mønsted. 2020. Det er som om man er med i bogen. Når elever sanser litterære steder. Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse, Aarhus Universitet, Ph.d.-avhandling. https://www.ucviden.dk/ws/portalfiles/portal/102673185/Ph.d._afhandling_Pernille_Damm_M_nsted_Pjedsted.pdf

Posti, Piia. 2017. «Resor, äventyr och den andre. Exotism och det främmande i samtida svensk barnlitteratur». Mångkulturell barn- och ungdomslitteratur: Analyser, redigert av Maria Andersson & Elina Drucker, 181 – 197. Studentlitteratur.

Said, Edward. (1978/2003). Orientalism. London: Penguin.

Said, E. (1993). Culture and Imperialism. London: Penguin.

Samoilow, Tatjana Kielland. Under utgivelse. «Geography and Power: Mapping The Murderer's Ape. » Children’s Literature in Education.

Sundmark, Bjørn. 2019. «Maps in Children’s Books: From Playworld and Childhood Geography to Comic Fantasy and Picturebook Art». Filoteknos, vol. 9, s. 123 – 137.

Sundmark, Bjørn. 2014a. «A Serious Game’. Mapping Moominland». The Lion and the Unicorn, vo. 38, nr. 3, s. 162 – 181, https://doi.org/10.1353/uni.2014.0022

Sundmark, Bjørn. 2014b. «’Dragons Be Here’: Teaching Children’s Literature and Creative Writing with the Help of Maps». I Thinking through Children’s Literature in the Classroom, redigert av Augustin Reyes-Torres, Luis Villacañas-de-Castro & Betlem Soler-Pardo, 64 – 78. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.

Tally, Robert T. Jr. 2017. Teaching Place, Space and Literature. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315171142

Thacker, Anthony. 2017. «Critical Literary Geography». I Routledge Handbook of Literature and Space,

redigert av Tally Robert T., 28 – 38. London: Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315745978-3

Utdanningsdirektoratet. 2020. «Læreplan i norsk». https://www.udir.no/lk20/nor01-06?lang=nob

Veum, Aslaug & Skovholt, Karianne. 2020. Kritisk literacy i klasserommet. Oslo: Universitetsforlaget.

Wegelius, Jakob. 2014. Mördarens apa. Stockholm: Bonnier Carlsen.

Nedlastinger

Publisert

2022-01-11

Hvordan referere

Samoilow, Tatjana Kielland. 2022. «Et sted å starte: Geografiske utforskninger av litteratur». Nordlit, nr. 48 (januar):1-13. https://doi.org/10.7557/13.6375.