«Mitt namn er Petter Dass, som bur mot norskfagets ende»

Forfattere

  • Ronny Spaans Nord universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6389

Emneord (Nøkkelord):

Petter Dass, didaktikk, norske skolebøker, tekstkultur, literacy

Sammendrag

Skulereformer dei seinaste tiåra, som Kunnskapslyftet 2006, har utvida norskfaget med nye tekstkulturar og kompetansemål. Eit pensum i norskfaget basert på klassiske skjønnlitterære verk er for lengst passé. Denne utviklinga har hatt eit todelt utfall på ein historisk forfattarskap som Petter Dass. På den eine sida les vi ikkje han lenger som nasjonallitteratur; det kan føre til at nokon heller ikkje ser verdien av å undervise om diktarpresten i skulen. Men på den andre sida fører nye tekstkulturar med seg ei oppmjuking av det tradisjonelle skiljet mellom fag- og skjønnlitteratur. Det har ein heldig effekt: ei gjenoppdaging av den historiske Petter Dass og nye perspektiv på Dass’ dikting. I denne artikkelen undersøkjer eg for det fyrste historiske sider ved Petter Dass; Dass som didaktikar og som naturhistorisk forfattar. Deretter undersøkjer eg omtalen av diktarpresten i eit utval nye læreverk for å finne ut om nye sider ved diktarpresten er komne med. Artikkelen viser både heldige og uheldige freistnader på å fornye formidlinga av barokkdiktaren i nyare læreverk.

Referanser

Arntzen, Even. 2003. «En malstrøm Til begjær». Nordlit, nr. 13 (august): 255–277. https://doi.org/10.7557/13.1957.

Asdal, Kristin, et al. 2008. Tekst og historie, Å lese tekster historisk. Oslo: Universitetsforlaget.

Berge, Kjell Lars. 2019. «Skriftkulturforsking i Norden. Nokre overordna perspektiv på for-skingsfeltet og forskingsresultat på 2000-talet». I: Stig Jarle Helset & Endre Brunstad (red.), Skriftkulturstudiar i ei brytingstid. Oslo: Cappelen Damm Akademisk, s. 21–51. https://doi.org/10.23865/noasp.67

Blichfeldt, Kathinka, et al. Kontekst 8–10. Tekster 1. Oslo: Gyldendal.

Claudi, Mads B. 2019. «I Blindsonen? Om litteraturhistoriens hva, hvordan og hvorfor (ikke)». I: Norsklæreren, nr. 2, s. 1–13.

Dass, Petter. 1715. Katekismesanger. Historisk-kritisk utgåve ved Jon Haarberg: https://www.bokselskap.no/boker/katekismesanger/tittelside.

Dass, Petter. 1763. Beskrivelse over Nordlands Amt i Tronhiems Stift. Først udgivet under Titel Nordlands Trompet. Utgjeve og kommentert av Albert Christian Dass. København: Trykt og bekostet af Andreas Hartvig Godiche.

Dass, Petter. 1997. Nordlands Trompet – Viser og rim – Evangeliesangene. Redigert og kommentert av Didrik Arup Seip. Samla som «gigantbok». Oslo: Aschehoug.

Drivflaadt, Elin, et al. 2013. Fabel. Norsk for ungdomstrinnet. 8. klasse. Oslo: Aschehoug.

Fostås, Anne-Grete, et al. 2015. Fabel. Norsk for ungdomstrinnet. 10. klasse. Oslo: Aschehoug.

Gjevik, Bjørn. 2009. Flo og fjære – langs kysten av Norge og Svalbard. Jar: Farleia forlag.

Hansen, Kåre. 2006. Petter Dass – mennesket, makten og mytene. Sandnessjøen: eige forlag.

Haarberg, Jon. 2017. Nei, vi elsker ikke lenger. Litteraturen og nasjonen. Oslo: Universitetsfor-laget.

Jansson, Benthe Kolberg, et al. 2007. Tema. Norsk språk og litteratur. VG2. Oslo: Samlaget.

Johnsen, Berit H. 2011. «Erik Pontoppidans råd til skolemestre. Om innhold og opplæring i leseferdigheter i ‘skolen for alle og enhver’». I: Dagrun Skjelbred & Bente Aamotsbak-ken, (red.), Norsk lærebokhistorie III – en kultur- og danningshistorie: Oslo: Novus for-lag. s. 11–28.

Jomisko, Anne Lise, et al. 2007. Spenn. Norsk for studieførebuande. VG2. Oslo: Cappelen Damm.

Knutsen, Alf (red.). 2015. Salmesang. 50 av våre kjente og kjære salmer. Oslo: Cappelen Damm.

Knutsen, Nils Magne. 2019. Petter Dass. Prest. Pedagog. Humorist. Tromsø: Angelica Forlag.

Lauritzen, Lise-Mari. 2010. «En affektiv vending i norskfagets litteraturundervisning. Et grunnlag for folkehelse og livsmestring.» I: Norsk litterær årbok. Oslo: Det Norske Sam-laget, s 185–200.

Lauvstad, Hanne. 2006. Helicons Bierge og Helgelands Schiær. Nordlands Trompets tekst, repertoar og retorikk. Oslo: Acta humaniora.

Lockert, Sigri Skjegstad. 2011. Havsvelget i nord. Moskstraumen gjennom årtusener. Stam-sund: Orkana Akademisk.

Lysaker, Trygve: 2009. «Erik Bredal» i Norsk biografisk leksikon: https://nbl.snl.no/Erik_Bredal

Læreplan for norsk. 2006: https://www.udir.no/kl06/NOR1-01

Naob = Det Norske Akademis Ordbok: https://naob.no/

Nasjonal digital læringsarena. Presentasjon av Petter Dass: https://ndla.no/nb/subject:19/topic:1:186579/topic:1:187897/resource:1:46260?filters=urn:filter:f3d2143b-66e3-428c-89ca-72c1abc659ea

Nilsen, Brit (red.). 2006. Tekstbanken. Aschehougs tekstsamling for videregående skole. Oslo: Aschehoug

Røskeland, Marianne, et al. 2007. Panorama. Norsk Vg2. Studieforberedende. Oslo: Gylden-dal.

Spaans, Ronny. 2021. «Hekser, Kopernikus og nordnorske fiskeslag. Eit kritisk blikk på den seinaste forskinga på Petter Dass». Edda. Nordisk tidsskrift for litteraturforskning. https://doi.org/10.18261/issn.1500-1989-2021-02-02

Nedlastinger

Publisert

2022-01-11

Hvordan referere

Spaans, Ronny. 2022. «‘Mitt namn er Petter Dass, som bur mot norskfagets ende’». Nordlit, nr. 48 (januar):1-13. https://doi.org/10.7557/13.6389.