En to ganger servert oksesteik, et to ganger servert drama. Doktor Tomas Stockmann – en mannlig versjon av Nora Helmer

Forfattere

  • Lisbeth Wærp UiT - Norges arktiske universitet

Emneord (Nøkkelord):

En folkefiende, Et dukkehjem, Doktor Stockmann, sjangerkompleksitet, kjønn

Sammendrag

I et brev til sin forlegger, Frederik Hegel, datert Roma 21. juni 1882, kommenterer Ibsen sjangeren på En folkefiende: «det har meget af lystspillets karakter ved sig, men også en alvorlig grundtanke». I tråd med Ibsens uttalelse blir dette dramaet blir ofte lest som en politisk komedie med et alvorlig tema, samtidig som man mer eller mindre eksplisitt gir uttrykk for at det er litt uklart hva denne alvorlige grunntanken egentlig er. At det kan virke som det er noe uavklart i forholdet mellom komikk og alvor viser seg også i de divergerende og skiftende synene på protagonisten, doktor Tomas Stockmann: Er han en helt eller en antihelt? Og hvorfor denne merkelige sjangerblandingen? Hvorfor all komikken i en fase hvor Ibsen ellers skrev alvorlige skuespill? Jeg tror det har sammenheng med det jeg mener er dette dramaets nære forhold til Ibsens internasjonale gjennombruddsdrama Et dukkehjem (1879). En folkefiende (1882) kom ut rett etter Gengangere (1881) og regnes som sterkt preget av Ibsen reaksjon på den negative mottakelsen av Gengangere. Mye taler likevel for at Ibsen har begynt på En folkefiendelike etter at Et dukkehjem kom ut, og poenget i min artikkel er at det er en klar relasjon mellom En folkefiende og Et dukkehjem: Min hypotese, som jeg argumenterer for gjennom komparativ nærlesning, er at protagonisten i En folkefiende, doktor Tomas Stockmann, er utformet som en mannlig versjon av den kvinnelige protagonisten i Et dukkehjem, Nora Helmer. Det får konsekvenser for forståelsen ikke bare av En folkefiende, men også Et dukkehjem, og jeg tar også opp de fortolkningsmessige konsekvensene av dette i artikkelen.

Forfatterbiografi

Lisbeth Wærp, UiT - Norges arktiske universitet

Lisbeth P. Wærp, professor i nordisk litteraturvitenskap ved UiT – Norges arktiske universitet. Hun har publisert fire bøker: Å lese drama. Innføring i teori og analyse (2011/2009/2005); Engasjement og eksperiment. Tarjei Vesaas’ Huset i mørkret, Signalet og Brannen, Oslo, Unipub (2009); Overgangens figurasjoner. En studie i Henrik Ibsens Kejser og Galilæer og Når vi døde vågner (2002); Livet på likstrå. Henrik Ibsens Når vi døde vågner (red.) (1999); og skrevet en rekke artikler om norsk litteratur. President i The International Ibsen Committee (IIC) fra 2018. Redaktør av Edda 2005-2010. E-postadresse: lisbeth.waerp@uit.no.

Referanser

Barthes, Roland. 2003. «Virkelighetseffekten» [L'effet de réel,1968]. I Moderne litteraturteori. En antologi, redigert av Kittang, Linneberg, Melberg og Skei (Oslo: Universitetsforlaget, 2003).

Cavell, Stanley. 2004. Cities of Words. Pedagogical Letters on a Register of the Moral Life. (Cambridge: The Belknap Press of Harvard University Press, 2004). https://doi.org/10.2307/j.ctt1c84cw9

Gjesdal, Kristin. 2021. The Drama of History. Ibsen, Hegel, Nieztsche (New York: Oxford University Press, 2021). https://doi.org/10.1093/oso/9780190070762.001.0001

Hegel, G.W.F. 1991. Elements of the Philosophy of Right [1821]. Oversatt av H.B. Nisbet (Cambridge: Cambridge University Press, 1991). https://doi.org/10.1017/CBO9780511808012

Ibsen, Henrik. 2008. «Et dukkehjem» og «En folkefiende». I Henrik Ibsens Skrifter, bind 7 (Oslo: Universitetet i Oslo og Aschehoug, 2008).

Ibsen, Henrik. 2009. «Brev 1880-1889». I Henrik Ibsens Skrifter, bind 9 (Oslo: Universitetet i Oslo og Aschehoug, 2009).

Ibsen, Henrik. 2010. «Tale ved Norsk Kvindesagsforenings fest i Kristiania 26. mai 1898». I Henrik Ibsens Skrifter, bind 16 (Oslo: Universitetet i Oslo og Aschehoug, 2010).

Kittang, Atle. 2002. «Heroisme i komisk modus». I Kittang Ibsens heroisme frå Brand til Når vi døde vågner (Oslo: Gyldendal, 2002).

Laan, Thomas van. 1986. «Generic Complexities in Ibsen's An Enemy of the People». I Comparative Drama, (2) (1986).

Langås, Unni. 2004. «Simulasjon og sykdom i Ibsens Et dukkehjem». I Langås Kroppens betydning i norsk litteratur (Oslo: Fagbokforlaget/LNU, 2004).

Noreng, Harald. 1969. «En folkefiende - helt eller klovn?». I Ibsen på festspillscenen, redigert av Harald Noreng (Bergen: J.W. Eide Forlag, 1969).

Meyer, Michael. 1992. Ibsen (London: Sphere Books Ltd., 1992).

Moi, Toril. 2006. Ibsens modernisme, oversatt av Agnete Øye (Oslo: Pax Forlag, 2006).

Schnurbein, Stefanie v. 2018. «Frivole Lust und weiblicher Aufbruch». I Schnurbein Ökonomien des Hungers. Essen und Körper in der skandinavischen Literatur (Berlin: Berliner Beiträge zur Skandinavistik, 23, 2018).

Schnurbein, Stefanie v. 2009. «Makronen und Fleischbrühe: Ökonomie des Hungers bei Henrik Ibsen und August Strindberg». I Heinrich Anz (red.) Das Grosse nordische Orakel. Henrik Ibsen als Leitbild der Moderne (Berlin: Skandinavistik. Sprache-Literatur-Kultur, 2009).

Templeton, Joan. 1997. Ibsen's Women (Cambridge: Cambridge University Press, 1997).

Østerud, Erik. 1982. Det borgerlige subjekt. Ibsen i teorihistorisk belysning (Oslo: Novus Forlag, 1982).

Aarseth, Asbjørn. 1999. «Steiner gjennom glasset». I Aarseth: Ibsens samtidsskuespill. En studie i glasskapets dramaturgi (Oslo: Universitetsforlaget, 1999).

Nedlastinger

Publisert

2022-12-16

Hvordan referere

Wærp, Lisbeth. 2022. «En to ganger servert oksesteik, et to ganger servert drama. Doktor Tomas Stockmann – en mannlig versjon av Nora Helmer». Nordlit 1 (50):82-95. https://septentrio.uit.no/index.php/nordlit/article/view/6536.