Stryke i praksis - er det mulig? Sykepleiestudenters opplevelse av å få ikke-bestått i praksisstudier
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.3485Emneord (Nøkkelord):
experience, failing student nurse, clinical studies, erfaring, ikke-bestått, praksisstudier, sykepleiestudentSammendrag
Fail practice – is that possible?Background: Research describes that supervisors are put in predicament when having to fail a student nurse. There is a lack of research related to the experience of failing to student. Purpose: The purpose of the study is to describe how student nurse experience to fail practice and the process that lead to this outcome. Method: A qualitative interview with a phenomenological and hermeneutic approach. Results: Failing practice trigger strong feelings and reactions by the students. These enhance if they don't understand the reason for failing, experience the process as unfair or if they don't get the necessary guidance, feedback and support in the situation. Conclusion: To preserve the dignity and vision of future possibility of a failing student, the supervisors and teachers relational competence and willingness to see the student is important.
Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
17.06.2015
Hvordan referere
Hauge, K. W. (2015). Stryke i praksis - er det mulig? Sykepleiestudenters opplevelse av å få ikke-bestått i praksisstudier. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 11(1), 137–149. https://doi.org/10.7557/14.3485
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).