Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning

Forfattere

  • Kari Westad Hauge Høgskolen i Molde
  • Ole David Brask Høgskolen i Molde
  • Liv Bachmann Høgskolen i Molde
  • Inger Elisabeth Bergum Høgskolen i Molde
  • Wenche Mongstad Heggdal Høgskolen i Molde
  • Hans Inderhaug Høgskolen i Molde
  • Cecilie Katrine Utheim Grønvik Høgskolen i Molde
  • Signe Gunn Julnes Høgskolen i Molde

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.3772

Emneord (Nøkkelord):

quality, clinical studies, collaboration, health and social care education, kvalitet, praksisstudier, samarbeid, helse- og sosialfag utdanning

Sammendrag

Background: Clinical training in health and social care educations are important in the development of professional competence. Evidence indicates that there are major quality differences in clinical practice in health- and social studies.

Purpose: To examine what key players related to clinical practice in nursing and social education believes provides quality.

Method: Focus Group Interview where students, supervisor and teachers participated in all groups.

Results: Students learning in practice presupposes a knowledge base of the student, a learning environment with adapted responsibilities and coping capabilities, and a relationship with the supervisor who promotes both recognition and needed correction. The supervisor's role can be strengthened through individual competence, clearer support from boss and co-workers, and more emphasis on triangular cooperation with the college.

Conclusion: There is a large overlap in the understanding of what in practice is all about quality. The perspectives of the three actors appear primarily as mutually complementary.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Kari Westad Hauge, Høgskolen i Molde

førstelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag (førsteforfatter)

Ole David Brask, Høgskolen i Molde

førstelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag (andreforfatter)

Liv Bachmann, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Inger Elisabeth Bergum, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Wenche Mongstad Heggdal, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Hans Inderhaug, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Cecilie Katrine Utheim Grønvik, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Signe Gunn Julnes, Høgskolen i Molde

høgskolelektor, Høgskolen i Molde, avdeling for helse- og sosialfag

Nedlastinger

Publisert

23.06.2016

Hvordan referere

Hauge, K. W., Brask, O. D., Bachmann, L., Bergum, I. E., Heggdal, W. M., Inderhaug, H., Utheim Grønvik, C. K., & Julnes, S. G. (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 12(1), 19–33. https://doi.org/10.7557/14.3772

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler