Språklige og verdimessige utfordringer ved innføring av klassifikasjonssystemet NANDA

Forfattere

  • Lisa Øien Høgskolen i Narvik
  • Ole Greger Lillevik Høgskolen i Narvik

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.241

Emneord (Nøkkelord):

EPJ, klassifikasjon, NANDA, helse, kunnskapssyn, DIPS

Sammendrag

Artikkelen setter fokus på sykepleielederes opplevelse av språk og innhold i kodeverket NANDA (North American Nursing Diagnoses Association), et klassifikasjonssystem for sykepleiediagnoser. Funnene som presenteres er framkommet gjennom semistrukturerte intervju med tre sykepleieledere fra tre ulike avdelinger innen samme helseforetak. Det er brukt fenomenologisk hermeneutisk metode i analysen. Studien viser at språket oppleves som fremmed og stigmatiserende, og at det derfor finnes motstand mot å ta klassifiseringsverktøyet i bruk. Det foreligger en verdikonflikt mellom sykepleierens humanistiske grunnsyn og den grunnlagstenkningen sykepleieren opplever i møte med NANDA. Funnene blir viktige med tanke på utvikling og videreutvikling av klassifikasjonssystemer for bruk av sykepleiere i Norge. Videre arbeid med standardisering av sykepleiedokumentasjon må ta hensyn til at klassifikasjonssystemer ikke er verdinøytrale.

Statistikk

Laster statistikk…

Forfatterbiografier

Lisa Øien, Høgskolen i Narvik

høgskolelektor

Ole Greger Lillevik, Høgskolen i Narvik

høgskolelektor

Nedlastinger

Publisert

01.02.2009

Hvordan referere

Øien, L., & Lillevik, O. G. (2009). Språklige og verdimessige utfordringer ved innføring av klassifikasjonssystemet NANDA. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 5(2), 79–86. https://doi.org/10.7557/14.241

Utgave

Seksjon

Utviklingsarbeider i helsefagene