Språklige og verdimessige utfordringer ved innføring av klassifikasjonssystemet NANDA

Forfattere

  • Lisa Øien Høgskolen i Narvik
  • Ole Greger Lillevik Høgskolen i Narvik

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.241

Nøgleord:

EPJ, klassifikasjon, NANDA, helse, kunnskapssyn, DIPS

Resumé

Artikkelen setter fokus på sykepleielederes opplevelse av språk og innhold i kodeverket NANDA (North American Nursing Diagnoses Association), et klassifikasjonssystem for sykepleiediagnoser. Funnene som presenteres er framkommet gjennom semistrukturerte intervju med tre sykepleieledere fra tre ulike avdelinger innen samme helseforetak. Det er brukt fenomenologisk hermeneutisk metode i analysen. Studien viser at språket oppleves som fremmed og stigmatiserende, og at det derfor finnes motstand mot å ta klassifiseringsverktøyet i bruk. Det foreligger en verdikonflikt mellom sykepleierens humanistiske grunnsyn og den grunnlagstenkningen sykepleieren opplever i møte med NANDA. Funnene blir viktige med tanke på utvikling og videreutvikling av klassifikasjonssystemer for bruk av sykepleiere i Norge. Videre arbeid med standardisering av sykepleiedokumentasjon må ta hensyn til at klassifikasjonssystemer ikke er verdinøytrale.

Metrik

Metrik indlæses ...

Forfatterbiografier

Lisa Øien, Høgskolen i Narvik

høgskolelektor

Ole Greger Lillevik, Høgskolen i Narvik

høgskolelektor

Downloads

Publiceret

2009-02-01

Citation/Eksport

Øien, L., & Lillevik, O. G. (2009). Språklige og verdimessige utfordringer ved innføring av klassifikasjonssystemet NANDA. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 5(2), 79–86. https://doi.org/10.7557/14.241

Nummer

Sektion

Utviklingsarbeider i helsefagene