Studentenes kritiske vurdering av egen fysioterapipraksis – en relevant metode for bacheloroppgaven
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.811Nøgleord:
case, caserapport, klinisk resonnering, praksisnær kunnskapsutvikling, kunnskapsbasert praksisResumé
Artikkelen belyser og argumenterer for å bruke caserapporter som et alternativ til de forskningsmetoder som tradisjonelt har vært benyttet i bacheloroppgaven i fysioterapi i tredje studieår. Caserapportens relevans beskrives i lys av kunnskap om klinisk resonnering. Metoden gir fysioterapistudenter mulighet til å videreutvikle ferdigheter og forståelse i utøvelse av pasient-/klientrettet arbeid som er forankret i egen praksis. Artikkelen løfter fram problemstillinger knyttet til studenters vurderinger av ulike valg og prioriteringer i utøvelsen av kunnskapsbasert praksis. Med utgangspunkt i en caserapport illustreres noen utfordringer med å forene forskningsbasert kunnskap, erfaringskunnskap og pasientkunnskap på en konstruktiv måte. Artikkelen beskriver også et eksempel på en caserapport som er et samarbeidsprosjekt mellom to studenter. Den ene har behandlet en pasient med kroniske smerter, mens den andre har fungert som en ”kritisk venn” som har diskutert og stilt flere kritiske spørsmål som gir grunnlag for refleksjon over praksis og utvikling av økt kunnskap om klinisk resonnering.Metrik
Metrik indlæses ...
Downloads
Publiceret
2010-08-17
Citation/Eksport
Fougner, M., & Stokkenes, G. (2010). Studentenes kritiske vurdering av egen fysioterapipraksis – en relevant metode for bacheloroppgaven. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 6(1), 83–92. https://doi.org/10.7557/14.811
Nummer
Sektion
Utviklingsarbeider i helsefagene