Comfort as an attentive presence in interpersonal professional practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.6498

Keywords:

Comfort, scientific essay, storytelling, professional praxis, the basic needs of life

Abstract

In this scientific essay, the significance of emotional support is made visible in interpersonal professional practices. The authors show, through two separate research projects in two different disciplines, the importance of having a sensory attentive presence in meetings with people who experience that life is threatened due to illness or other existential basic conditions. In the essay, it is the appearances of emotional support that we have paid attention to, and then through examples and stories from the research. In dialogue with the humanistic philosophy of practice, we make emotional support visible as significant in professionals' meetings with the other and write an understanding of what emotional support can be about: Sharing the pain of life and recognizing the struggle of life. The essay shows what can be at stake in vulnerable situations between the one who needs emotional support and the one who emotional supports. These are critical moments where the choice of action will have an impact on whether the other person experiences being seen, recognized, and taken care of.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Kjersti Sunde Mæhre, UiT The Arctic University of Norway

Associate Professor, Faculty of Health Sciences, Department of Health and Care Sciences

 

Catrine Torbjørnsen Halås, Nord University

Associate Professor, Faculty of Teacher Education and Art and Culture, Center for Practical Knowledge

References

Bakken, A. (2021). Ungdata 2021. Nasjonale resultater. NOVA, OsloMet.

Bacchi, C. (2012). Introducing the ‘What's the Problem Represented to be?’ approach. In A. Bletsas & C. Beasley (Red.) Engaging with Carol Bacchi : strategic interventions and exchanges. The University of Adelaide Press. Engaging with Carol Bacchi (pp. 21–24). https://doi.org/10.1017/UPO9780987171856.003

Bruner, J. (1991). The Narrative Construction of Reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21.

Buber, M. (1923/1992). Jeg og du. Gyldendal

Dewey, J. (1934/ 2008). Å gjøre en erfaring. I: K. Bale & A. Bø-Rygg (Red). Estetisk teori: En antologi, s. 196-213. Universitetsforlaget

Folkehelseinstituttet. (2021). Folkehelserapportens temautgave 2021. Folkehelsen etter covid-19. Pandemiens konsekvenser for ulike grupper i befolkningen. Lastet ned fra nett 18.03.2022 Folkehelserapportens temautgave 2021. Folkehelsen etter covid-19. Pandemiens konsekvenser i ulike grupper i befolkningen. (fhi.no)

Follesø, R. & Halås, C.T. (2011). En skole for alle. Et møte med Fjell skole i Drammen. Film, dokumentar, 30 min. Produksjon: News on Request. Produsent: Tomas Evjen.

Follesø, R., Halås, C.T. & Anvik, C.H. (2016). Sett, hørt og forstått? : om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner (p. 155). Universitetsforlaget.

Frank. A (2013). The wounded storyteller: body, illness, and ethics (2nd ed., pp. XXVI, 253). University of Chicago Press.

Grimsgaard, C. (2019). Om å holde noe av et barns liv i sin hånd: Samtaler mellom profesjonelle og barn som har psykisk syke eller rusavhengige foreldre: et etisk og narrativt perspektiv. PhD, Høgskolen i Innlandet.

Halås, C.T & McGuirk, J. (2021). Det vitenskapelige essayet i profesjonsforskning: en kritisk utprøvende metode. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 18(1), 5–14. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3010-2021-01-02

Halås, C.T. & Fuglseth, K.S. (2021). Fagområdet praktisk kunnskap. I C.T Halås. & K.S.Fuglseth (Red). Innføring i praktisk kunnskap: anerkjennende, kritisk og konstruktiv praksisforskning. (s 22-40). Universitetsforlaget.

Herholdt-Lomholdt, S.M. (2018). Skønne øjeblikke i sygepleje – en kilde til innovation? – en fænomenologisk og dialogisk aktionsforskningsundersøgelse af skønne øjeblikkes natur og mulige betydning i en sygeplejefaglig udviklings- og innovationspraksis. Phd. afhandling. Aalborg Universitetsforlag.

Hovland.B.I. (2002). Fra fortelling til moralsk handling. Kirke og kultur, 107(1), 67–99. https://doi.org/10-18262/ISSN1504-3002-2002-01-06

Kolcaba, K. & DiMarco, M. A. (2005). Comfort Theory and its application to pediatric nursing. Pediatric Nursing, 31(3), 187–94.

Kjær, T.A (2015) Kan sundhetsvæsenet rumme lidende mennesker? I K. Martinsen & T.A. Kjær (red) Utenfor tellekantene: Essays om rom og rommelighet (s. 234). Fagbokforlaget.

Kristoffersen, B & Halås, C. T. (2016). Møtet – en nærværshendelse mellom mennesker. I R. Follesø, C.T. Halås & C.H. Anvik. Sett, hørt og forstått? : om profesjonelle møter med unge i sårbare livssituasjoner (p. [128]–145).

Løgstrup, K.E. (1956/2000). Den etiske fordring. Gyldendal.

Martinsen, K. (2007) Angår du også meg? Etisk fordring og disiplinert godhet. I: Alvsvåg H, Førland O. Engasjement og læring. Fagkritiske perspektiver på sykepleie. Akribe, 2007, 315-44.

Martinsen, K. (2012). Filosofi og fortellinger om sårbarhet. Klinisk sygepleje.26(2) https://doi.org/10.18261/ISSN1903-2285-2012-02-0

Martinsen, K. (2015). Er sykeværelset med interiør og ting hjelpende?- om sted og stedstap i helsevesenet. I: T.Kjær & K. Martinsen (RED.) Utenfor tellekantene. Essays om rom og rommelighet (s.199-229). Fagbokforlaget.

Martinsen, K. (2018). Bevegelig berørt. Fagbokforlaget.

Matthiesen, H.N.& Delmar,C. (2016). Trøst og livstruende sygdom- en differentieret forståelse af betydningsfulde relationer. Nordisk sygeplejeforskning, 6 (3).233-246. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2016-03-03

Mead, G.H (1998). Å ta andres perspektiv: grunnlag for sosialisering og identitet: George Herbert Mead i utvalg (s. 248). Oversatt av Vaage, S. & Thorbjørnsen, K. M. Abstrakt forlag.

Merleau-Ponty, M. (1994). Kroppens fenomenologi. Pax forlag.

Moreno, J.L. (1953). Who shall survive? N.Y. Beacon.

Mæhre, K.S. (2009). Faglig skjønn, risikokunnskap i klinisk praksis, s. 4-10. Klinisk sygepleje. 23 (4).

Olsen, B. (2020). Trøst. Bidrag til en jordnær, kropsnær og omtænksom pædagogik. Akademisk forlag.

Polanyi, M. (1969). The tacit dimension. Anchor.

Stern, D. N. (2004): The Present Moment as a Critical Moment. Negotiation Journal, april, 20, 2; ProQuest Central. https://10.1111/ji0748

Stigen, A. & Tranøy, K.E (2021). Anskuelse i Store norske leksikon på snl.no. Hentet 4. Februar 2022 fra https://snl.no/anskuelse

Thorsen, R., Mæhre, K.S. & Martinsen, K. (2012). Innledning. I: Thorsen, R., Mæhre, K.S & Martinsen, K. (red.) Fortellinger om etikk. Fagbokforlaget

Topor, A. (2006). Hva hjelper? Veier til bedring fra alvorlige psykiske problemer. Kommuneforlaget.

Vetlesen, A.J. (2004a) Smerte. Dinamo Forlag.

Vetlesen, A.J. (2004b). Det frie mennesket? Et sosialfilosofisk blikk på patologiene i opsjonssamfunnet. I det omsorgsfulle mennesket. I H. E. Nafstad (red.), Det omsorgsfulle mennesket – et psykologisk alternativ (s. 17–54). Gyldendal Akademisk.

Vetlesen, A.J. & Nortvedt, P. (1994). Følelser og moral. Gyldendal Ad Notam.

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Mæhre, K. S., & Halås, C. T. (2022). Comfort as an attentive presence in interpersonal professional practice . Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 18(3). https://doi.org/10.7557/14.6498

Issue

Section

Refereebedømte essays