Kartlegging av astmaundervisning til barn og foreldre i barneavdelinger mellom 2004, 2006 og 2014
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.4127Emneord (Nøkkelord):
asthma, child, parents, family, asthma education, questionnaire survey, astma, barn, foreldre, familie, astmaundervisning, spørreundersøkelseSammendrag
The aim of the study was to investigate the organization of asthma education for children and parents in children’s wards in Norway over a ten-year period and how Ane and Bronky teaching material has been implemented. A prospective cross-sectional study using a questionnaire was conducted in 28, 22 and 29 children’s wards in 2004, 2006 and 2014. The response rate varied between 86 percent and 97 percent. Statistical analysis by means of Fisher’s exact test was used. The findings revealed that organized asthma education for children increased between 2004 and 2006, while it decreased in 2014. Dialogue and demonstration were common teaching methods. User participation in teaching sessions increased between 2004 and 2006. Only half of the wards reported that asthma education was the responsibility of management to a large/very large extent. This presents future challenges in establishing, prioritizing and ensuring stability in health education for children and their families.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
09.06.2017
Hvordan referere
Trollvik, A., Rajka, L.-G. K., & Nordström, G. (2017). Kartlegging av astmaundervisning til barn og foreldre i barneavdelinger mellom 2004, 2006 og 2014. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 13(1). https://doi.org/10.7557/14.4127
Utgave
Seksjon
Fagfellevurderte artikler
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).