Spesialisering eller samvirke? Om skulptur og arkitektur i gjenreisnings- og vekstårene etter andre verdenskrig
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3682Keywords:
modernistisk skulptur, modernistisk arkitektur, kunstnerisk autonomi, integrert utsmykning, ny monumentalitet, Sigfried Giedion, Jean Arp, Gunnar Janson, Erling Viksjø, Ramon IsernAbstract
One of the characteristics of modernist art and architecture is the insistence on autonomy. What happens if the two media are combined? Will they activate new artistic values – or will their insistence on individual autonomy lead to a differentiation which negates any true dialogue bearing on their status as works of art? These questions are discussed with references to sculptures by Georg Kolbe, Antoine Pevsner, Barbara Hepworth, Jean Arp, Arnold Haukeland and Ramon Isern; and the architecture of Ludwig Mies van der Rohe, Walter Gropius and Erling Viksjø. Also central to these topics are the public debates between architects, sculptors and architectural historians in Europe and America during the first decades after the Second World War. The issues regarding a possible integration of sculpture and architecture were highly contested during these years of optimism and economic growth. For some, the idea of a union between the two media proved to be an ideal that was perhaps never fully accomplished. Many sculptors, however, wanted to create works intended for public spaces, whether in architectural urban settings or in landscapes. Among the architects, the opinions differed from a refusal to include any works of art as part of their buildings, to those who involved in collaborative projects with artists. Others maintained that a new spatial unity could be achieved based on joint efforts on equal terms between sculptors and architects.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).