Følsomme lesninger. Affektteori og litteraturundervisning i Fagfornyelsen

Authors

  • Kristin Buvik Sivertsen Nord universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6369

Keywords:

literary didactics, Monica Isakstuen, Yahya Hassan, uses of literature, affects

Abstract

This article discusses how a literature didactics based on affects and feelings can contribute to more engaging and active readings of literature, as well as strengthen students’ emotional literacy. Both in the selection of curriculum and in students’ responses, feelings should play a more important role. The selection of text could/should be based on their affective charge, or what kinds of moods, feelings and affects that are in play. Based on Rita Felski’s perspectives in Uses of Literature, this article argues that teaching with emotional recognition as starting point, or encouraging a shock-based literary interaction, is an approach to literature, which not only can be experienced as more relevant to the students, but also fulfill the intentions behind multiple elements in Fagfornyelsen. The article demonstrates how one can teach literature based on affect theory with examples from readings of Monica Isakstuen’s Rase and Yahya Hassan’s Digte.

References

Ahmed, Sara. 2010. «Happy Objects». I: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The Affect Theory Reader. Durham, NC: Duke University press. 29-51. https://doi.org/10.1215/9780822393047-001

Andersen, Per Thomas. 2016 Fortelling og følelse. Oslo: Universitetsforlaget.

Aristoteles. 1997. Om diktekunsten. Oslo: Cappelen Damm.

Bissenbakker, Mons. 2012. «Styr dine følelser». I : Bissenbakker Frederiksen og Nebeling Pedersen. I affekt. Skam, frygt og jubel som analysestrategi. København: Københavns universitet.

Clough, Patricia T. 2010. «The Affective Turn»: Political Economy, Biomedia and Bodies. I: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The affect theory reader. Durham, NC: Duke University press. https://doi.org/10.1215/9780822393047-009

Dahl, Christian.2012. «Affekt». I: Kjældgaard, Lasse Horne, Møller, Lis, Ringgaard, Dan, Rösing, Lilian Munck, Simonsen, Peter, Thomsen, Mads Rosendahl. Litteratur: Intro-duktion til teori og analyse. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 242-253.

Ersland, Bjørn Arild, Aurtande, Lars M. 2009. Det første barnet på månen. Oslo: Cappelen Damm.

Felski, Rita. (2008). Uses of literature. Oxford: Blackwell publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790

Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. 2010. «An inventory of shimmers». I: The Affect The-ory Reader. Durham, NC: Duke University press. https://doi.org/10.1215/9780822393047

Hennig, Åsmund. 2017. Litterær forståelse. Oslo: Gyldendal .

Hennig, Åsmund. 2019. Leselyst i klasserommet. Oslo: Gyldendal

Isakstuen, Monica. 2018. Rase. Oslo: Pelikanen.

Kjelen, Hallvard. 2017. «Litterær kompetanse og litteraturdidaktikk. Norskfagleg literacy?» I: Fondevik, Birgitte, Hamre, Pål. Norsk som reiskaps og danningsfag. Oslo: Samlaget.

Ngai, Sienna. 2005. Ugly Feelings. Cambridge, MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674041523

Nussbaum, Martha. 2016. Litteraturens etikk. Oslo: Pax.

Probyn, Elspeth. 2010. «Writing Shame». In: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The Af-fect Theory reader. Durham, NC: Duke University press. 71-90. https://doi.org/10.1215/9780822393047-003

Rosenblatt, Louise M. 2002. Litteraturläsning - som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur AB.

Sivertsen, Kristin Buvik. 2012. En avskyelig litteratur. Forakten som litterær strategi hos Michel Houellebecq og Abo Rasul. København: Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns universitet.

Spendlove, David. 2009 Emotional Literacy. London: Bloomsbury Publishing Plc

Stokke, Ruth S., Tønnesen, Elise S. 2018. Møter med barnelitteratur. Oslo: Universitetsfor-laget.

Tørnby, Hilde. 2020. Picturebooks in the classroom. Bergen: Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. 2020, 18.06.20. Norsk (NOR01 06). Tverrfaglige temaer. Hentet fra: udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/tverrfaglige-temaer.

Utdanningsdirektoratet. 2020, 04.03.21. Folkehelse og livsmestring. Hentet fra: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/?lang=nob.

Downloads

Published

2022-01-11

How to Cite

Buvik Sivertsen, Kristin. 2022. “Følsomme lesninger. Affektteori og litteraturundervisning i Fagfornyelsen”. Nordlit, no. 48 (January):1-11. https://doi.org/10.7557/13.6369.

Issue

Section

Articles