Følsomme lesninger. Affektteori og litteraturundervisning i Fagfornyelsen

Forfattere

  • Kristin Buvik Sivertsen Nord universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6369

Emneord (Nøkkelord):

Litteraturdidaktikk, Yahya Hassan, bruk av litteratur, affekter, Monica Isakstuen

Sammendrag

Denne artikkelen argumenterer for at en følelses- og affektbasert litteraturdidaktikk kan bidra til en mer aktiv og engasjerende litteraturlesing, i tillegg til å styrke elevens emosjonelle literacy. Både i utvalget av pensumtekster og i leserresponsen til elevene burde følelser spille en viktigere rolle. Utvalget av tekster kan baseres på deres affektive ladning, altså hva slags stemninger, følelser og affekter de setter i spill. Med utgangspunkt i Rita Felskis bruksperspektiv på litteratur i Uses of Litterature, påpekes det her at å undervise med utgangspunkt i følelsesmessig gjenkjennelse eller en litterær interaksjon preget av sjokk, er en tilnærming som ikke bare kan oppleves mer relevant for elevene, men som også oppfyller intensjonene med flere elementer i Fagfornyelsen. Artikkelen demonstrerer hvordan man kan arbeide affektbasert med litteratur i klasserommet med utgangspunkt i lesninger av bla. Monica Isakstuens Rase og Yahya Hassans Digte.

Referanser

Ahmed, Sara. 2010. «Happy Objects». I: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The Affect Theory Reader. Durham, NC: Duke University press. 29-51. https://doi.org/10.1215/9780822393047-001

Andersen, Per Thomas. 2016 Fortelling og følelse. Oslo: Universitetsforlaget.

Aristoteles. 1997. Om diktekunsten. Oslo: Cappelen Damm.

Bissenbakker, Mons. 2012. «Styr dine følelser». I : Bissenbakker Frederiksen og Nebeling Pedersen. I affekt. Skam, frygt og jubel som analysestrategi. København: Københavns universitet.

Clough, Patricia T. 2010. «The Affective Turn»: Political Economy, Biomedia and Bodies. I: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The affect theory reader. Durham, NC: Duke University press. https://doi.org/10.1215/9780822393047-009

Dahl, Christian.2012. «Affekt». I: Kjældgaard, Lasse Horne, Møller, Lis, Ringgaard, Dan, Rösing, Lilian Munck, Simonsen, Peter, Thomsen, Mads Rosendahl. Litteratur: Intro-duktion til teori og analyse. Aarhus: Aarhus Universitetsforlag. 242-253.

Ersland, Bjørn Arild, Aurtande, Lars M. 2009. Det første barnet på månen. Oslo: Cappelen Damm.

Felski, Rita. (2008). Uses of literature. Oxford: Blackwell publishing. https://doi.org/10.1002/9781444302790

Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. 2010. «An inventory of shimmers». I: The Affect The-ory Reader. Durham, NC: Duke University press. https://doi.org/10.1215/9780822393047

Hennig, Åsmund. 2017. Litterær forståelse. Oslo: Gyldendal .

Hennig, Åsmund. 2019. Leselyst i klasserommet. Oslo: Gyldendal

Isakstuen, Monica. 2018. Rase. Oslo: Pelikanen.

Kjelen, Hallvard. 2017. «Litterær kompetanse og litteraturdidaktikk. Norskfagleg literacy?» I: Fondevik, Birgitte, Hamre, Pål. Norsk som reiskaps og danningsfag. Oslo: Samlaget.

Ngai, Sienna. 2005. Ugly Feelings. Cambridge, MA: Harvard University Press. https://doi.org/10.4159/9780674041523

Nussbaum, Martha. 2016. Litteraturens etikk. Oslo: Pax.

Probyn, Elspeth. 2010. «Writing Shame». In: Gregg, Melissa, Seigworth, Gregory J. The Af-fect Theory reader. Durham, NC: Duke University press. 71-90. https://doi.org/10.1215/9780822393047-003

Rosenblatt, Louise M. 2002. Litteraturläsning - som utforskning och upptäcktsresa. Lund: Studentlitteratur AB.

Sivertsen, Kristin Buvik. 2012. En avskyelig litteratur. Forakten som litterær strategi hos Michel Houellebecq og Abo Rasul. København: Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns universitet.

Spendlove, David. 2009 Emotional Literacy. London: Bloomsbury Publishing Plc

Stokke, Ruth S., Tønnesen, Elise S. 2018. Møter med barnelitteratur. Oslo: Universitetsfor-laget.

Tørnby, Hilde. 2020. Picturebooks in the classroom. Bergen: Fagbokforlaget.

Utdanningsdirektoratet. 2020, 18.06.20. Norsk (NOR01 06). Tverrfaglige temaer. Hentet fra: udir.no/lk20/nor01-06/om-faget/tverrfaglige-temaer.

Utdanningsdirektoratet. 2020, 04.03.21. Folkehelse og livsmestring. Hentet fra: https://www.udir.no/lk20/overordnet-del/prinsipper-for-laring-utvikling-og-danning/tverrfaglige-temaer/folkehelse-og-livsmestring/?lang=nob.

Nedlastinger

Publisert

2022-01-11

Hvordan referere

Buvik Sivertsen, Kristin. 2022. «Følsomme lesninger. Affektteori og litteraturundervisning i Fagfornyelsen». Nordlit, nr. 48 (januar):1-11. https://doi.org/10.7557/13.6369.