Læring og kompetanseutvikling i kommunehelsetenesta – ein intervjustudie av kreftsjukepleiarar
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.3324Emneord (Nøkkelord):
Cancer nursing, community health service, competence development, kreftsjukepleie, kommunehelseteneste, kompetanseutviklingSammendrag
Learning and competence development in community health service – an interview study of cancer nurses
The number of cancer patients is expected to increase 30% by 2020. To meet the needs of seriously ill and dying cancer patients the community health service must be strengthened. There is little knowledge about the development of competence in the community health service. The aim of this study was to get more knowledge about competence development of cancer nurses.The study has a phenomenological hermeneutical design. Data was based on eight qualitative interviews with cancer nurses. The content of daily work and the cooperation within the community of practice were found to be important. Experience, theoretical knowledge, expectations and attitudes were of importance in their learning, and this is accomplished in cooperation with others through trust, having enough time and responsibility. It will be a challenge to meet the demands to quality and competence in future cancer care. Employing advanced nurse practitioners can be a resource, strengthening quality, improving nursing and innovation.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).