Praksisveiledernes stemme som grunnlag for utvikling av veiledermodell for sykepleiestudenter i kommunehelsetjenesten.
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.8036Emneord (Nøkkelord):
sykepleierutdanning, profesjonsutdanning, bærekraftig utviklingSammendrag
Høy kvalitet på veiledning i praksisperioder er avgjørende for sykepleierstudentenes læringsprosess. Samtidig står kommunehelsetjenesten overfor økende utfordringer knyttet til rekruttering av sykepleiere, noe som kan begrense tilgangen på kvalifiserte praksisveiledere. Dette aktualiserer behovet for bærekraftige veiledermodeller som både ivaretar studentenes læring og er tidsmessig gjennomførbare for veilederne. For å utforske hvilke faktorer veiledere selv anser som kritiske for god veiledning og som bør inngå i en ny veiledermodell, gjennomførte vi fokusgruppeintervjuer med erfarne praksisveiledere. Resultatene viste at faktorer i organisasjonen, rammer og ressurser samt relasjonelle forhold i veiledersituasjon har betydning.
Statistikk
Referanser
Aigeltinger, E., Haugan, G. & Sørlie, V. (2012). Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier. Sykepleien forskning (Oslo), (2), 160–166. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0084
Antonsen, T., Paulsen, B. & Hynne, A. B. (2021). Praksisveiledning i team kan styrke sykepleieres veiledningskompetanse. Sykepleien forskning (Oslo), (83666), e–83666. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2021.83666
Bogsti, W. B., Solvik, E., Engelien, R. I., Moen, O. L., Nordhagen, S. S., Struksnes, S. & Arvidsson, B. (2013). Strengthened supervision during clinical practice in nursing education / Styrket veiledning i sykepleier-utdanningens praksisperioder. Vård i Norden, 33(1), 56.
Bos, E., Löfmark, A. & Törnkvist, L. (2009). District nurses’ experience of supervising nursing students in primary health care: A pre- and post-implementation questionnaire study. Nurse Education in Practice, 9(6), 361–366. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.nepr.2008.10.007
Drange, B. B. (2013). Utprøving av tospann som veiledningsmodell. Uniped (Lillehammer), 36(3), 46–59. https://doi.org/10.3402/uniped.v36i3.22725
Dyar, A., Stenfors, T., Lachmann, H. & Kiessling, A. (2021). What about the supervisor? Clinical supervisors’ role in student nurses’ peer learning: A phenomenographic study. Medical Education, 55(6), 713–723. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/medu.14436
Eick, S. A., Williamson, G. R. & Heath, V. (2012). A systematic review of placement-related attrition in nurse education. International Journal of Nursing Studies, 49(10), 1299–1309. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.ijnurstu.2011.12.004
Ekman, S., Fladeby,N.,Johansen,I.,Hardeland,C.,Leonardsen,A-C.,. (2019). Hvordan kan sykepleierstudenter får det bedre når de er i praksis? Sykepleien. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.74902
Ekstedt, M., Lindblad, M. & Löfmark, A. (2019). Nursing students’ perception of the clinical learning environment and supervision in relation to two different supervision models – a comparative cross-sectional study. BMC nursing, 18(1), 49. https://doi.org/10.1186/s12912-019-0375-6
Elo, S. & Kyngäs, H. (2008). The qualitative content analysis process. Journal of Advanced Nursing, 62(1), 107–115. https:/doi.org/10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x
Graneheim & Lundman, B. (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Education Today, 24(2), 105–112. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
Gundersen, E. D. (2024). Trippel P-modellen styrker kvaliteten i praksisstudier. Sykepleien forskning (Oslo), (95361), e–95361. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2024.95361
Haugan, G., Aigeltinger,E. , Sørlie,V. (2012). Relasjonen til veileder betyr mye for sykepleierstudenter i sykehuspraksis. Sykepleien Forskning., 7(2):152-158. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0083
Hegerstrøm, T. (2018). Til glede og besvær – praksis i høyere utdanning. Analyse av studentenes kommentarer i Studiebarometeret 2016. (NOKUTs utredninger og analyser 3-2018) NOKUT. https://www.nokut.no/globalassets/nokut/rapporter/ua/2018/hegerstrom_turid_til_glede_og_besvar_praksis_i_hoyere_utdanning_3-2018.pdf
Holden, S. (2020). NOU2020: 2 Fremtidige kompetansebehov III - Læring og kompetanse i alle ledd. Kunnskapsdepartementet. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2020-2/id2689744/
Ivarjord, L. & Kitzmüller, G. (2019). Veiledning av sykepleiestudenter i klinisk praksis – hva anser sykepleiere som viktig i utøvelsen av veilederrollen? Nordisk sygeplejeforskning, 9(1), 6–19. https://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2019-01-02
Jentoft, N., Gundersen,E.D,Hellang,Ø. (2021). Hvordan rekruttere nyutdannede sykepleiere? Praksis i studiet viser vei. NORCE Norwegian Research Center AS. https://www.ks.no/globalassets/regioner/ks-agder/Rapport-Hvordan-rekruttere-nyutdannede-sykepleiere-NORCE-UiA-KS-Agder.pdf
Kitzinger, J. (1995). Qualitative Research: Introducing focus groups. BMJ, 311(7000), 299–302. https://doi.org/10.1136/bmj.311.7000.299
Koch, T. B., Øgård-Repål, A., Knutson De Presno, Å. & Gundersen, E. D. (2023). Erfaringer med modeller for veiledet praksis i sykepleierutdanningen i Skandinavia: en scoping review. Nordisk sygeplejeforskning, 13(2), 1–15. https://doi.org/10.18261/nsf.13.2.1
Kunnskapsdepartementet. (2016). Meld. St. 16. Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld.-st.-16-20162017/id2536007/sec12016-2017
Kvilhaugsvik, B., Steinsland, R. A. B. & Almås, A. G. (2019). Sykepleierstudenter får praksisveiledning i virtuelle møter. Sykepleien forskning (Oslo), (78181), e–78181. https://doi.org/10.4220/Sykepleiens.2019.78181
Nord Universitet. (2021). Praksismodellen "Kommunen som helhetlig praksisarena". https://www.sykepleierinord.no/kommunen-som-helhetlig-praksisarena
Norsk Sykepleierforbund. (2018). Stor vilje-lite ressurser. En kartlegging av rammebetingelser for veiledning av sykepleierstudenter i kommunehelsetjenesten. (NSF-rapport) /https://www.nsf.no/sites/default/files/2022-01/rammebetingelser-for-veiledning-av-sykepleierstudenter-i-kommunehelsetjenesten.-nsf-2018-pdf.pdf
Næss, G. B. (2006). Vil du være med, så heng på! Sykepleierstudentens utvikling av sin rolle gjennom praksisstudiene: først og fremst et spørsmål om dyder, ansvar og relasjon? (Rapport Høgskolen i Nord-Trøndelag, 2006:33). https://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digibok_2013120608131
Skagøy, B. S., Blindheim, K., Hunstad, I. & Dreyer, A. (2022). Utprøving av SVIP-modellen i praksisstudier i psykisk helsearbeid – en kvalitativ studie. Sykepleien forskning (Oslo), e–90821. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2022.90821
Stone, R., Cooper, S. & Cant, R. (2013). The Value of Peer Learning in Undergraduate Nursing Education: A Systematic Review. ISRN Nurs, 2013, 930901–930910. https://doi.org/10.1155/2013/930901
Tveiten, S. & Igland, O. (2020). Erfaringer med utprøving av en modell for praksisveiledning på masternivå. Sykepleien forskning (Oslo), (83026), 83026. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2020.83026
UHR. (2016). Kvalitet i praksisstudiene i helse- og sosialfaglig høyere utdanning – Praksisprosjektet. Universitets- og høgskolerådet. chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.uhr.no/_f/p1/i0311e40a-4465-4a77-a3f3-565762627e15/2016-praksisprosjektet_sluttrapport.pdf
Nedlastinger
Publisert
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2025 Wenche Wannebo, Grethe Bøgh Næss, Hege Rasmussen Eid

Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.