Helsesøstres utfordringer for å fremme elevenes psykiske helse
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.4042Emneord (Nøkkelord):
Education, mental health, students, school nurse, collaboration, teachers, Skole, psykisk helse, elever, helsesøster, samarbeid, lærereSammendrag
Challenges school nurses have to promote students’ mental health
The school is an important arena for promoting students' mental health. Prevalence of mental health problems among young people is of concern, and focusing on prevention efforts in schools has been considered to be important. The purpose of this qualitative study was to gain further insight into how collaboration between school nurses and teachers can promote students' mental health. This article is based on four interviews with school nurses from secondary and high school. The school nurses highlighted the importance of establishing themselves as visible partners for teachers, while at the same time providing low threshold for services to students. Factors like lack of time and the location of the school nurse’s office, created tension and influenced their work. Much of the work concerning students' mental health was experienced as "fire fighting", while they instead wanted to emphasize health promotion and primary prevention efforts on class and group levels.Statistikk
Laster statistikk…
Nedlastinger
Publisert
19.12.2016
Hvordan referere
Larsen, M. H., Christiansen, B., & Kvarme, L. G. (2016). Helsesøstres utfordringer for å fremme elevenes psykiske helse. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 12(2). https://doi.org/10.7557/14.4042
Utgave
Seksjon
Utviklingsarbeider i helsefagene
Lisens
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).