Sjukepleiarar sine erfaringar med tverrprofesjonell rettleiing i spesialisthelsetenesta
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.6210Nøgleord:
Tverrprofesjonell rettleiing,, rettleiingskompetanse,, Tverrprofesjonell rettleiing, rettleiingskompetanse, rolle, hierarki, rolle, hierarkiResumé
Bakgrunn: Artikkelen beskriv sjukepleiarar sine erfaringar og opplevingar med rettleiing av sjukepleiarstudentar, som har delteke i tverrprofesjonell praksis i spesialisthelsetenesta i Noreg. Studien har to forskingsspørsmål: 1) Korleis erfarer sjukepleiarar rettleiing av sjukepleiarstudentar i ein tverrprofesjonell kontekst mellom legar, sjukepleiarar, legestudentar og sjukepleiestudentar? 2) Korleis opplever sjukepleiarar rolla si i tverrprofesjonelle rettleiingsmøter?Metode: Data er basert på to fokusgruppeintervju med til saman ni sjukepleiarar, og er analysert ved hjelp av systematisk tekstkondensering. Resultat: Hovudfunna syner at hierarkisk organisering hemmar rettleiing av studentar, tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) kan vere krevjande for rettleiar og at sjukepleiarane opplevde eiga rettleiing som mangelfull. Konklusjon: Tverrprofesjonell rettleiing kan betrast ved å reflektere over hierarkiske mønster. Den samla rettleiingskompetansen i sjukepleiargruppa kan styrkast ved å bygge kultur for pedagogisk kvalitet. Det kan også betre tilfredsheita for den enkelte rettleiar.
Metrik
Referencer
Almås, S. H. (2011). Bioingeniør- og sykepleierstudenter i tverrprofesjonell skyggepraksis Erfaringer fra et pilotprosjekt. Bioingeniøren, 9, 14-19. https://www.bioingenioren.no/fag/fag-originalartikkel/bioingenior--og-sykepleierstudenter-i-tverrprofesjonell-skyggepraksis-erfaringer-fra-et-pilotprosjekt/
Ambrose-Miller, W. & Ashcrof, R. (2016). Challenges Faced by Social Workers as Members of Interprofessional Collaborative Health Care Teams. National Association of Social Workers, 41(2), 101-109. https://doi.org/10.1093/hsw/hlw006
Andersen, I. A., Bærheim, A. & Hovland, G. (2017). Lege- og sjukepleiestudentar sine opplevingar av tverrprofesjonell samarbeidslæring i spesialisthelsetenesta: ein kvalitativ studie. Uniped, (04), 361-373. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-07
Andersen, I. A., Kleiven, O. T., Kyte, L. & Pettersen, M. A. S. (2020). Quality of care and job satisfaction in a Hospital Trust before and after The Coordination Reform in Norway. Nursing open, 7(6), 1707-1714. https://doi.org/10.1002/nop2.554
Bernström, V. H. (2014). Implementering av organisasjonsendringer i helsesektoren - hvorfor det ofte går galt. Scandinavian Journal of Organizational Psychology, 6(1), 12-21. https://www.academia.edu/30330352/Implementering_av_organisasjonsendringer_i_helsesektoren_-_hvorfor_det_ofte_g%C3%A5r_galt
Braut, G. S. & Aarheim, K. A. (2020). Det norske helsesystemet: ei innføring i organisering, styring og politikk. Samlaget.
Bærheim, A., Hauksdottir, N. & Iversen, A. (2020). Refleksivitet og refleksjon. I A. Iversen & N. Hauksdottir (Red.), Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid (1. utg., s. 159-173). Gyldendal Norsk Forlag AS.
Eide, H. & Eide, T. (2017). Kommunikasjon i relasjoner: personorientering, samhandling, etikk (3. utg.). Gyldendal akademisk.
Fredriksen, S.-T. D., Kassah, B. L. L. & Tingvoll, W.-A. (2021). Utfordringer i tverrfaglig samarbeid: Kommunal helse- og omsorgstjeneste samt kommunalt barnevern. I B. L. L. Kassah, H. Nordahl-Pedersen & W.-A. Tingvoll (Red.), Handlingsrom for profesjonalisert velferd: Kommunale tjenester for helse, omsorg og barnevern (1. utg., s. 27-45). Cappelen Damm Akademisk.
Gergerich, E., Boland, D. & Scott, M. A. (2018). Hierarchies in interprofessional training. Journal of Interprofessional Care, 33(5), 528-535. https://doi.org/10.1080/13561820.2018.1538110
Grimen, H. (2008). Profesjon og kunnskap. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 71-86). Universitetsforlaget.
Gulden, R. v. d., de Haan, N. D., Greijn, C. M., Looman, N., Tromp, F. & Dielissen, P. W. (2020). Interprofessional education and collaboration between general practitioner trainees and practice nurses in providing chronic care; a qualitative study. BMC Med Educ, 20(1), 290-290. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02206-1
Guraya, S. Y. & Barr, H. (2018). The effectiveness of interprofessional education in healthcare: A systematic review and meta-analysis. The Kaohsiung Journal of Medical Sciences, 34(3), 160-165. https://doi.org/10.1016/j.kjms.2017.12.009
Halland, G. (2004). Læring gjennom stimulerende samspill: veiledning, vurdering og ledelse. Fagbokforlaget.
Hatlevik, I. K. R. (2012). The theory-practice relationship: reflective skills and theoretical knowledge as key factors in bridging the gap between theory and practice in initial nursing education. Journal of Advanced Nursing, 68(4), 868-877. https://doi.org/10.1111/j.1365-2648.2011.05789.x
Hauksdottir, N. & Iversen, A. (2020). Profesjoner og roller i helse- og velferdstjenestene. I A. Iversen & N. Hauksdottir (Red.), Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid: Kjernekompetanse for fremtidens helse- og velferdstjenester (s. 50-73). Gyldendal Norsk Forlag AS.
Helse- og omsorgsdepartementet. (2014, 24. november 2014). Utdanning av helsepersonell. https://www.regjeringen.no/no/tema/helse-og-omsorg/sykehus/innsikt/nokkeltall-og-fakta---ny/sykehusenes-hovedoppgaver-/utdanning--av-helsepersonell/id528641/?id=528641
Herath, C., Zhou, Y., Gan, Y., Nakandawire, N., Gong, Y. & Lu, Z. (2017). A comparative study of interprofessional education in global health care: A systematic review. Medicine, 96(38), e7336-e7336. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000007336
Høgskulen på Vestlandet. (2022a). Pedagogisk rettleiing. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/pedagogisk-rettleiing--innforing/
Høgskulen på Vestlandet. (2022b). Studieplan - Bachelor i sjukepleie. https://www.hvl.no/studier/studieprogram/sykepleie/2022h/studieplan/
Haavik, M. & Toven, S. (2020). Ivaretakelse av hjelpere: er vi ikke betalt for å tåle dette? Universitetsforlaget.
Iversen, A. & Hauksdottir, N. (2020). Tverrprofesjonell samhandling- en kompetanse som må læres. I A. Iversen & N. Hauksdottir (Red.), Tverrprofesjonell samhandling og teamarbeid: Kjernekompetanse for fremtidens helse- og velferdstjenester (s. 11-18). Gyldendal.
Jacobsen, D. I. (2015). Hvordan gjennomføre undersøkelser?: innføring i samfunnsvitenskapelig metode (3. utg.). Cappelen Damm akademisk.
Kristensen, D. V. & Flo, J. (2014). Tverrprofesjonell veiledning av helsefagstudenter i praksis. Tidsskrift for psykisk helsearbeid, 11(04), 317-326. https://doi.org/https://doi.org/10.18261/ISSN1504-3010-2014-04-04
Kunnskapdepartementet. (2017). Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/forskrift-om-felles-rammeplan-for-helse--og-sosialfagutdanninger/id2569700/
Kunnskapsdepartementet. (2008). Rammeplan for sykepleierutdanning. https://www.regjeringen.no/globalassets/upload/kd/vedlegg/uh/rammeplaner/helse/rammeplan_sykepleierutdanning_08.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412#KAPITTEL_3
Lee, E. A., Hendricks, S., LaMothe, J., Draucker, C. B. & Wright, L. (2020). Coaching Strategies Used to Support Interprofessional Teams in 3 Primary Care Centers. Clinical nurse specialist, 34(6), 263-269. https://doi.org/10.1097/NUR.0000000000000557
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag (4. utg.). Universitetsforlaget.
Malterud, K., Siersma, V. D. & Guassora, A. D. (2016). Sample Size in Qualitative Interview Studies: Guided by Information Power. Qualitative Health Research, 26(13), 1753-1760. https://doi.org/10.1177/1049732315617444
Matziou, V., Vlahioti, E., Perdikaris, P., Matziou, T., Megapanou, E. & Petsios, K. (2014). Physician and nursing perceptions concerning interprofessional communication and collaboration. Journal of Interprofessional Care, 28(6), 526-533. https://doi.org/10.3109/13561820.2014.934338
Meld. St. 13. ((2011-2012)). Utdanning for velferd: samspill i praksis. Kunnskapsdepartementet. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/meld-st-13-20112012/id672836/
Méndez, M. J. P., Armayor, N. C., Navarlaz, M. T. D. & Wakefield, A. (2008). The potential advantages and disadvantages of introducing interprofessional education into the healthcare curricula in Spain. Nurse Education Today, 28(3), 327-336. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2007.06.007
Okpala, P. (2020). Addressing power dynamics in interprofessional health care teams. International Journal of Healthcare Management, 14(4), 1326-1332. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/20479700.2020.1758894
Polanyi, M. & Ra, E. (2000). Den tause dimensjonen: en innføring i taus kunnskap (5. utg.). Spartacus.
Reeves, S. (2016). Sosiologisk forståelse av tverrprofesjonell utdanning og praksis. I E. Willumsen & A. Ødegård (Red.), Tverrprofesjonelt samarbeid et samfunnsoppdrag (2. utg., s. 146-161). Universitetsforlaget.
Reeves, S., Fletcher, S., Barr, H., Birch, I., Boet, S., Davies, N., McFadyen, A., Rivera, J. & Kitto, S. (2016). A BEME systematic review of the effects of interprofessional education: BEME Guide No. 39. Medical Teacher, 38(7), 656-668. https://doi.org/10.3109/0142159x.2016.1173663
Reeves, S., Lewin, S., Espin, S. & Zwarenstein, M. (2011). Interprofessional Teamwork for Health and Social Care. Wiley. https://doi.org/DOI:10.1002/9781444325027
Schot, E., Tummers, L. & Noordegraaf, M. (2020). Working on working together. A systematic review on how healthcare professionals contribute to interprofessional collaboration. Journal of Interprofessional Care, 34(3), 332-342. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/13561820.2019.1636007
Spesialisthelsetjenesteloven. (2001). Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (LOV-1999-07-02-61). Lovdata. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-61#KAPITTEL_3
Sunguya, B. F., Hinthong, W., Jimba, M. & Yasuoka, J. (2014). Interprofessional Education for Whom? — Challenges and Lessons Learned from Its Implementation in Developed Countries and Their Application to Developing Countries: A Systematic Review. PLoS One, 9(5), e96724-e96724. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0096724
Tveiten, S. (2019). Veiledning: - mer enn ord (5. utg.). Fagbokforlaget.
Walmsley, L., Fortune, M. & Brown, A. (2018). Experiential interprofessional education for medical students at a regional medical campus. Can Med Educ J, 9(1), e59-67. https://doi.org/10.36834/cmej.42175
WHO. (2010). Framework for action on interprofessional education & collaborative practice.WHO. https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/70185/?sequence=1
Wiegleb, D. E., Karlsson, N. & Edelbring, S. (2020). Using interviews and observations in clinical practice to enhance authenticity in virtual patients for interprofessional education. BMC Med Educ, 20(1), 467-467. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02379-9
Winship, J. M., Falls, K., Gregory, M., Peron, E. P., Donohoe, K. L., Sargent, L., Slattum, P. W., Chung, J., Tyler, C. M., Diallo, A., Battle, K. & Parsons, P. (2020). A case study in rapid adaptation of interprofessional education and remote visits during COVID-19. Journal of Interprofessional Care, 34(5). https://doi.org/10.1080/13561820.2020.1807921
Yu, C. H. Y., Halapy, H., Kaplan, D., Brydges, R., Hall, S. & Wong, R. (2016). Effects of a Longitudinal Interprofessional Educational Outreach Program on Collaboration. Journal of Continuing Education in the Health Professions, 36(1), 24-31. https://doi.org/10.1097/ceh.0000000000000020
Yu, J., Lee, w., Kim, M., Choi, S., Lee, S., Kim, S., Jung, Y., Kwak, D., Jung, H., Lee, S., Lee, Y.-J., Hyun, S.-J., Kang, Y., Kim, S. M. & Lee, J. (2020). Effectiveness of simulation-based interprofessional education for medical and nursing students in South Korea: a pre-post survey. BMC Med Educ, 20(1), 476-476. https://doi.org/10.1186/s12909-020-02395-9
Aadland, E. (2011). "Og eg ser på deg-": vitenskapsteori i helse- og sosialfag (3. utg.). Universitetsforlaget.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Irene Aasen Andersen, Sissel Hjelle Øygard, Aud Berit Fossøy, Katrine Sandnes Gornitshni
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).