«Noget af et eksperiment»
Harald Schwenzens stumfilmadaptasjon (1922) av Knut Hamsuns roman Pan (1894)
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.5696Keywords:
Pan, Knut Hamsun, Harald Schwenzen, stumfilm, adaptasjon, modernisme, melodramaAbstract
Hamsun’s novel is composed as short state- and mood-oriented chapters, contains two contrasting first person narrators, four different time levels, and displays an emphasis on memory, dream, the unconscious and the irrational. The characters, especially the protagonists Glahn and Edvarda, appear to lack clear motives, and the plot composition is vague and open. Such a composition is challenging to adapt into a film, and differs greatly from both the artistic conventions in contemporary Norwegian peasant and rural films, and from the emerging Hollywood style and what would eventually become the classic film narrative. The main questions asked in this article are how these challenges are solved, what characterizes Schwenzen’s film as an adaptation of Hamsun’s novel, and how the adaptation relates to Norwegian film history and to the history of the novel’s reception and interpretation. An important point in the article is that the adaptation adopts the novel’s modernist narrative and form, and that the melodramatic means of the silent film reinforce crucial innovative modernist aspects adopted from the novel.
References
Arntzen, Even. 2008. «Knut Hamsun og film». I Hamsun i Tromsø IV. Rapport fra den 4. internasjonale Hamsun-konferanse, 2007. Hamsun-Selskapet
Boasson, Frode Lerum. 2015. «Tilbake til Livet: Pan. I Men livet lever. Hamsuns vitalisme fra Pan til Ringen sluttet. Dr.avh., NTNU
Boasson, Frode Lerum. 2016. «Reaksjonær radikalisme. Hamsuns vitalistiske poetikk». I Nordlit nr. 38
Bordwell, David, og Kristin Thompson. 2013. Film Art, An Introduction. New York: McGraw Hill
Breien, Anja. 2000. Brev til Norsk Filminstitutt, datert 2. mai 2000, Nasjonalbibliotekets Spesiallesesal
Carlsen, Henning.1995. Pan. I Hamsun. Samleboks. Sult. Pan. Telegrafisten. Markens grøde. Landstrykere. Hamsun. Oslo: Film og kino, Nasjonalbiblioteket, Norsk Filminstitutt
Cawelti, John G. 1991. «The Evolution of Social Melodrama”. I Imitations of Life. A reader on Film & Television Meoldrama, redigert av Marcia Landy. Detroit: Wayne State University Press
Dahl, Hans Fredrik, Gripsrud, Jostein, Iversen, Gunnar, Skretting, Kathrine, Sørensen, Bjørn. 1996. Kinoens mørke. Fjernsynets lys. Levende bilder i Norge gjennom hundre år. Oslo: Gyldendal Forlag
Dvergsdal, Alvhild. 2016. «Pan, Glahn og jagtvidenskaben fra Æsop til C(h)ora». I Nordlit nr.38.
Engelstad, Arne. 2013. Fra bok til film. Om adaptasjoner av litterære tekster. Oslo: Cappelen Damm Akademisk
Evensmo, Sigurd. 1992. Det store tivoli. Film og kino i Norge. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Fjord, Olaf, og Josef Rovensky. 1937. Pan. Das Schicksal des Leutnants Thomas Glahn
Hamsun, Knut. 1994. Brev til Albert Langen, datert Kristiansand 2. september 1894. I: Harald S. Næss (redaktør): Knut Hamsuns brev 1879-1895, Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Hamsun, Knut.1965. «Fra det ubevidste Sjæleliv» [1890]. I Knut Hamsun. Artikler 1889-1928, red. av Francis Bull. Oslo: Gyldendal Norsk Forlag
Hamsun, Knut. 2007. Pan [1894]. I Knut Hamsun. Samlede verker, red. av Lars Frode Larsen, bd. 4, Oslo: Gyldendal
Hansen, Eirik Frisvold. 2015. «Forord». I heftevedlegget Pan
til Pan (dvd). Oslo: Nasjonalbiblioteket
Henning-Jensen, Bjarne. 1962. Kort är sommaren
Hutcheon, Linda. 2013. A Theory of Adaptation. London og New York: Routledge
Kittang, Atle. 1995. «Jeger, elskar, forteljar. Moderniteten i Knut Hamsuns Pan». I Nils Magne Knutsen (red.) Hamsun i Tromsø. 11 foredrag fra Hamsun-konferansen i Tromsø 1995. Hamsun-Selskapet
Kvalvik, Bent. 2015. «Om filmen Pan». I heftevedlegget Pan
til Pan (dvd). Oslo: Nasjonalbiblioteket
Lefebvre, Martin. 2006. Landscape and Film. Red. av Martin Lefebvre, New York og London: Routledge
Lien, Asmund.1993. «Pans latter». I Edda nr. 2
Lunde, Arne. 2009. «Knut Hamsun at the movies in transnational contexts”. Nordlit nr. 25
Möss, Andreas Nilssen. 2015. «Den ikke-overførbare Knut Hamsun og det store lerretet – fem adaptasjoner av Pan», montages.no
Sarraute, Nathalie. 1960. Tropismer [1939]. I Cappelens upopulære skrifter, Oslo: Cappelen Forlag
Schwensen, Harald. 2015. Pan [1922]. Oslo: Nasjonalbiblioteket
Semsdorf, Henning K. 1990. «Den gjenspeilte faun. Knut Hamsuns Pan og myten om det ubevisste». I Nils M. Knutsen (red.), Tre foredrag fra Hamsun-dagene 1990, Hamsun-Selskapets skriftserie nr. 3
Turco, Alfred. 1980. «Knut Hamsun’s Pan and the Riddle of “Glahn’s Death””. I Scandinavica, 19/1
Vige, Rolf. 1963. Knut Hamsuns Pan. Oslo: Universitetsforlaget
Wærp, Henning. 2018. «Nordlandsnatur eller symbollandskap?». I H.H. Wærp: Hele livet en vandrer i naturen. Økokritiske lesninger i Knut Hamsuns forfatterskap. Stamsund: Orkana Akademisk
Wærp, Lisbeth. 2018. «Nature, Pathos, Heroism: Victor Sjöström’s Silent Film Adaptation (1917) of Ibsen’s “Terje Vigen” (1862). Ibsen Studies, 18, nr.1
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Lisbeth P. Wærp
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.