Kassetekstens didaktikk. Korte prosatekster i klasserom og auditorium

Authors

  • Morten Auklend UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.5849

Keywords:

literary didactic, curriculum, contextual collapse, literacy, boxed-texts

Abstract

When teaching literature to high school or college pupils, or university students—i.e., inexperienced readers—there are great benefits in using shorter prose texts, so-called «box-texts». The practical short format of flash fiction, short prose, and prose lyric is already known, and the everyday experience from using brevity when writing and reading e-mails, news stories, mobile texts, telling anecdotes and jokes, and life in social media in general will inform and guide untrained readers of literature. By focusing on an already known (but not internalized) format and the economy of language therein and highlighting the format as a didactive resource in its own right, teachers of literature can more easily educate pupils and students with the knowledge that certain ways of thinking about aesthetics, form(at) and language are familiar to readers, who will nevertheless need theorizing and teaching.

References

Barry, Peter. 2007. Literature in Contexts. Manchester University Press.

Blau, Sheridan D. 2003. The Literature Workshop. Teaching Texts and Their Readers.

Heinemann, Portsmouth NH.

Blikstad-Balas, Marte og Roe, Astrid. 2020. Hva foregår i norsktimene? Utfordringer og

muligheter i norskfaget på ungdomstrinnet. Universitetsforlaget. Oslo.

Fjørtoft, Henning. 2016 [2014]. Norskdidaktikk, Fagbokforlaget, LNU. Bergen.

Frye, Northrop. 1988. «On Teaching Literature» (1972) i On Education. The University of Michigan Press. Ann Arbor.

Grøtta, Marit. 2009. Litterære bagateller. Introduksjon til litteraturens korttekster. Cappelen Akademisk Forlag. Oslo.

Handesten, Lars. 2019. «Litteratur i brug. Litteraturens samfundsmæssige status og en status over litteraturens brugere» i Mai, Anne-Marie (red.). Litteratur i brug. Forlaget SPRING. København.

Haugaard, Tina Thode, Durup, Trine og Balleby, Lasse. 2018. Sprog i sociale medier. Dansklærerforeningens Forlag. København.

Hennig, Åsmund. 2017 [2010]. Litterær forståelse. Innføring i litteraturdidaktikk, Gyldendal Norsk forlag. Oslo.

Jørgensen, Hans Otto. 2002. Hjort eller hare, Lindhardt & Ringhof. København.

Kielland Samoilow, Tatjana og Myren-Svelstad, Esben. 2020. Kritisk teori i litteraturundervisningen. Fagbokforlaget, LNU. Bergen.

Lanier, Jaron. 2019. Ti argumenter for å slette sosiale medier nå, oversatt av Rune R. Moen. Res Publica. Oslo [Henry Holt & Co., New York 2018].

Michelsen, Per Arne. 2020. «Litterær faglighet og litterær danning. Om en rottefanger fra Sorø». I Høyvoll Kallestad, Åse og Røskeland, Marianne: Estetisk danning. Estetisk vending i Litteraturdidaktikken. Universitetsforlaget, Oslo.

Nicolaysen, Bjørn Kvalsvik. 2005. «Tilgangskompetanse: Arbeid med tekst som kulturdeltaking» i Laila Aase og Bjørn Kvalsvik Nicolaysen (red.): Kulturmøte i tekstar. Litteraturdidaktiske perspektiv. Det norske Samlaget. Oslo.

Penne, Sylvi. 2013. «Skjønnlitteraturen i skolen i et literacy-perspektiv» i Literacy i læringskontekster (Dagrun Skjelbred og Aslaug Veum (red.)). Cappelen Damm Akademisk. Oslo.

Ronson, Jon. 2016. So You’ve Been Publicly Shamed. Picador. London [2015].

Simonsen, Frøydis Sollid. 2013. Hver morgen kryper jeg opp fra havet. Gyldendal Norsk Forlag. Oslo.

Skaftun, Atle og Michelsen, Per Arne. 2017. Litteraturdidaktikk. Cappelen Damm. Oslo.

Skaftun, Atle. 2009. Litteraturens nytteverdi. Fagbokforlaget. Bergen.

Skyum-Nielsen, Peder. 1992. Fyndord. Studier i kortformernes retorik. Bind 1, Hans Reitzels Forlag. København.

Sønneland, Margrethe. 2019. Teksten som problem. En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen. Avhandling for graden philosophiae doctor. Universitetet i Stavanger. https://doi.org/10.31265/usps.34

Veum, Aslaug og Skovholt, Karianne. 2020. Kritisk literacy i klasserommet. Universitetsforlaget. Oslo.

Walker, Jill. 2014. Seeing Ourselves Through Technology: How We Use Selfies, Blogs and Wearable Devices to See and Shape Ourselves. Palgrave Macmillan. Hampshire.

Aalen, Ida. 2012. En kort bok om sosiale medier. Fagbokforlaget. Bergen.

Downloads

Published

2022-01-11

How to Cite

Auklend, Morten. 2022. “Kassetekstens didaktikk. Korte prosatekster i klasserom og auditorium”. Nordlit, no. 48 (January):1-11. https://doi.org/10.7557/13.5849.

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)