Omlegging til litteraturstudier på høyere utdanning
Læring fra et endringsarbeid
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.6414Emneord (Nøkkelord):
litteraturstudie, høyere utdanning, pedagogisk endringsarbeid, GDPRSammendrag
Denne artikkelen beskriver læring fra et pedagogisk endringsarbeid i høyere utdanning, ved omlegging til litteraturstudie av bacheloroppgaven, på to utdanninger våren 2021. Hensikten med denne fagartikkelen er å formidle pedagogiske og didaktiske erfaringer, og kunnskapsutvikling i omleggingsprosessen med relevans for andre utdanninger. I endringsarbeidet som presenteres er både studenters og underviseres læring i fokus, dette for å fremme både bedre utdanningskvalitet og livslang læring med betydning for profesjonell praksis.
Statistikk
Referanser
Bhattacharya S. (2017). Journal club and post-graduate medical education. Indian journal of plastic surgery, 50(3), 302–305. https://doi.org/10.4103/ijps.IJPS_222_17
Bliksvær, T., & Breimo, J. P. (2020). Sosial innovasjon og samskaping. In E. Willumsen, A. Ødegård, & T. Sirnes (Eds.), Samskaping: sosial innovasjon for helse og velferd. Universitetsforlaget.
Hagland, & Solvang, P. K. (2017). Kvalifisering til tverrprofesjonell praksis. I: Mausethagen, S. & Smeby, J.-C. Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 83–94). Universitetsforlaget
Helgøy, K. V., Smeby, J.-C., & Bonsaksen, T. (2021). Practice educators’ emphasis on research in supervision of occupational therapy students. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 1-15. https://doi.org/10.1080/11038128.2021.1968948
Helgøy, K. V., Smeby, J.-C., Bonsaksen, T., & Rydland Olsen, N. (2020). Research-based occupational therapy education: An exploration of students' and faculty members' experiences and perceptions. PLoS One, 15(12), e0243544-e0243544. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243544
Hong, Q. N., Pluye, P., Fàbregues, S., Bartlett, G., Boardman, F., Cargo, M., Dagenais, P., Gagnon, M.-P., Griffiths, F., & Nicolau, B. (2018). Mixed methods appraisal tool (MMAT), version 2018. Registration of copyright, 1148552.
Lahn, L. K. & Jensen, K. (2008). Profesjon og læring. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 295-305). Oslo: Universitetsforlaget.
Leegaard. (2015). Kvaliteten på kvalitativ forskning. Sykepleien forskning (Oslo), 53932, e–53932. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2019.53932
Meld. St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/aee30e4b7d3241d5bd89db69fe38f7ba/no/pdfs/stm201620170016000dddpdfs.pdf.
Norsk Senter for Forskningsdata (u.å.) Felles vurdering av bachelorprosjekter. Hentet fra https://www.nsd.no/personverntjenester/fylle-ut-meldeskjema-for-personopplysninger/felles-vurdering-av-bachelorprosjekter/
Smebye, K.L., & Kirkevold, M. (2013). The influence of relationships on personhood in dementia care: a qualitative, hermeneutic study. BMC Nursing, 12(1), 29–29. https://doi.org/10.1186/1472-6955-12-29
Thidemann, I.-J. (2019). Bacheloroppgaven for sykepleierstudenter : den lille motivasjonsboken i akademisk oppgaveskriving (2. utgave. ed.). Universitetsforlaget.
Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: læring, mening og identitet. Hans Reitzels Forlag.
Willumsen, E., & Kjerstadli, E. (2020). Hvordan kan innovasjon og samskaping bidra til framtidig bærekraft i kommunen? I E. Willumsen & A. Ødegård (Eds.), Samskaping (pp. 315). Universitetsfrlaget.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Anne Katrine Folkman, Britt Marit Haga, Kristina Aareskoug Josefsson
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.