Omlegging til litteraturstudier på høyere utdanning
Læring fra et endringsarbeid
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.6414Nøgleord:
litteraturstudie, høyere utdanning, pedagogisk endringsarbeid, GDPRResumé
Denne artikkelen beskriver læring fra et pedagogisk endringsarbeid i høyere utdanning, ved omlegging til litteraturstudie av bacheloroppgaven, på to utdanninger våren 2021. Hensikten med denne fagartikkelen er å formidle pedagogiske og didaktiske erfaringer, og kunnskapsutvikling i omleggingsprosessen med relevans for andre utdanninger. I endringsarbeidet som presenteres er både studenters og underviseres læring i fokus, dette for å fremme både bedre utdanningskvalitet og livslang læring med betydning for profesjonell praksis.
Metrik
Referencer
Bhattacharya S. (2017). Journal club and post-graduate medical education. Indian journal of plastic surgery, 50(3), 302–305. https://doi.org/10.4103/ijps.IJPS_222_17
Bliksvær, T., & Breimo, J. P. (2020). Sosial innovasjon og samskaping. In E. Willumsen, A. Ødegård, & T. Sirnes (Eds.), Samskaping: sosial innovasjon for helse og velferd. Universitetsforlaget.
Hagland, & Solvang, P. K. (2017). Kvalifisering til tverrprofesjonell praksis. I: Mausethagen, S. & Smeby, J.-C. Kvalifisering til profesjonell yrkesutøvelse (s. 83–94). Universitetsforlaget
Helgøy, K. V., Smeby, J.-C., & Bonsaksen, T. (2021). Practice educators’ emphasis on research in supervision of occupational therapy students. Scandinavian Journal of Occupational Therapy, 1-15. https://doi.org/10.1080/11038128.2021.1968948
Helgøy, K. V., Smeby, J.-C., Bonsaksen, T., & Rydland Olsen, N. (2020). Research-based occupational therapy education: An exploration of students' and faculty members' experiences and perceptions. PLoS One, 15(12), e0243544-e0243544. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0243544
Hong, Q. N., Pluye, P., Fàbregues, S., Bartlett, G., Boardman, F., Cargo, M., Dagenais, P., Gagnon, M.-P., Griffiths, F., & Nicolau, B. (2018). Mixed methods appraisal tool (MMAT), version 2018. Registration of copyright, 1148552.
Lahn, L. K. & Jensen, K. (2008). Profesjon og læring. I A. Molander & L. I. Terum (Red.), Profesjonsstudier (s. 295-305). Oslo: Universitetsforlaget.
Leegaard. (2015). Kvaliteten på kvalitativ forskning. Sykepleien forskning (Oslo), 53932, e–53932. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2019.53932
Meld. St. 16 (2016-2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning. Oslo: Kunnskapsdepartementet. Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/aee30e4b7d3241d5bd89db69fe38f7ba/no/pdfs/stm201620170016000dddpdfs.pdf.
Norsk Senter for Forskningsdata (u.å.) Felles vurdering av bachelorprosjekter. Hentet fra https://www.nsd.no/personverntjenester/fylle-ut-meldeskjema-for-personopplysninger/felles-vurdering-av-bachelorprosjekter/
Smebye, K.L., & Kirkevold, M. (2013). The influence of relationships on personhood in dementia care: a qualitative, hermeneutic study. BMC Nursing, 12(1), 29–29. https://doi.org/10.1186/1472-6955-12-29
Thidemann, I.-J. (2019). Bacheloroppgaven for sykepleierstudenter : den lille motivasjonsboken i akademisk oppgaveskriving (2. utgave. ed.). Universitetsforlaget.
Wenger, E. (2004). Praksisfællesskaber: læring, mening og identitet. Hans Reitzels Forlag.
Willumsen, E., & Kjerstadli, E. (2020). Hvordan kan innovasjon og samskaping bidra til framtidig bærekraft i kommunen? I E. Willumsen & A. Ødegård (Eds.), Samskaping (pp. 315). Universitetsfrlaget.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Anne Katrine Folkman, Britt Marit Haga, Kristina Aareskoug Josefsson
Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse (by).