Design og utvikling av et digitalt læreverk i Epilepsi og helseveiledning
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.5735Emneord (Nøkkelord):
mooc, epilepsi, helseveiledning, e-læringsressursSammendrag
Digitale læringsressurser åpner nye muligheter for læring og samhandling. I denne artikkelen deler vi erfaringer med utviklingen av den digitale læringsressursen Epilepsi og helseveiledning, publisert på OsloMets åpne læringsplattform 2018. For å sikre kliniske relevans, har utvikling foregått som et partnersamarbeid mellom fagpersoner på OsloMet og representanter fra arbeidslivet. I utvikling av e-læringsressursen la vi til grunn PISA modellen, som er OsloMet’s instruksjon for alle læreverk som skal publiseres på universitetets åpne publiseringskanal. Det at læringsressursen er publisert åpent og gratis gjør den lett tilgjengelig, både for studenter og ansatte i praksisfeltet. Denne fleksibiliteten gjøre det mulig for studentene å benytte e-læringsressursen som en integrert del av praksisstudiene. Avslutningsvis pekes det på behov for videre forskning om hvordan teknologistøttede læringsressurser kan bidra til å styrke studentenes læring.
Statistikk
Referanser
Aagaard, T., Lund, A., Lanestedt, J., Ramberg, K. R., & Swanberg, A. B. (2018). Sammenhenger mellom digitalisering og utdanningskvalitet – innspill og utspill. Uniped, 41(03). https://doi.org/10.7577/njcie.3751
Abelsson, A., Rystedt, I., Suserud, B. O., & Lindwall, L. (2016). Learning by simulation in prehospital emergency care – an integrative literature review. Scandinavian Journal of Caring Science, 30(2), 234- 240. http://dx.doi.org/10.1111/scs.12252.
Arntzen, E., & Høium, K. (2010). On the effectiveness of interteaching. The Behavior Analyst Today, 11(3), 155-160. https://doi.org/10.1037/h0100698
Berney, S., & Betrancourt, M. (2016). Does animation enhance learning? A meta-analysis. Computers & Education, 101, 150-167. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2016.06.005
Buck Jensen, C., & Bjørndal, C. R. P. (2018). Diskusjonsforum: digital veiledning av studenter i praksistudier. In S. Tveiten & A. Iversen (Eds.), Veiledning i høyere utdanning. En vitenskapelig antologi (pp. 139 - 154). Bergen: Fagbokforlaget.
Christiansen, B., Holmberg, V., Erichsen, T., & Vågan, A. (2020). Helsepedagogikk – fra begrep til praksis i helsefagutdanninger: Hva kjennetegner studentenes erfaringer? Uniped. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2020-03-06
Coyne, E., Rands, H., Frommolt, V., Kain, V., Plugge, M., & Mitchell, M. (2018). Investigation of blended learning video resources to teach health students clinical skills: An integrative review. Nurse Education Today, 63,101-107. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2018.01.021
Dabbagh, N. (2005). Pedagogical Models for E-Learning: A Theory-Based Design Framework International Journal of Technology in Teaching and Learning, 1(1), 25-44.
Hattie, J. (2009). Visible Learning. A synthesis of over 800 metaanalyses relating to achievement. London: Routledge.
Krumsvik, R. J., & Jones, L. Ø. (2017). Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning. Uniped, 40(1). Hentet fra: https://www.idunn.no/uniped/2017/01/utdanningsledelse_og_digitale_laeringsformeri_hoeyere_utdanni
Forskrift om felles rammeplan for helse- og sosialfagutdanninger. (FOR-2017-09-06-1353). Hentet fra: https://lovdata.no/forskrift/2017-09-06-1353
Kunnskapsdepartementet (2017) Kultur for kvalitet i høyere utdanning (Meld. St. 16 ( 2016 - 2017). Hentet fra https://www.regjeringen.no
Lillejord, S., Børte, K., Nesj, K., & Ruud, E. (2018). Learning and teaching with technology in higher education – a systematic review. Oslo: Knowledge Centre for Education. Hentet fra: https://www.researchgate.net/publication/327057633_Learning_and_Teaching_With_Technology_in_Higher_Education_-_a_systematic_review
Mayer, R. E. (2014). Incorporating motivation into multimedia learning. Learning and Instruction, 29, 171-173. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2013.04.003
NOU 2014: 5. (2014). MOOC til Norge — Nye digitale læringsformer i høyere utdanning. Kunnskapsdepartementet. Hentet fra: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/NOU-2014-5/id762916/
Raaheim, A., & Nysveen, H. (2019). Studentaktiv læring. Uniped, 42(2), 215-234. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2019-02-08 ER
Säljö, R., & Moen, S. (2001). Læring i praksis : et sosiokulturelt perspektiv. Oslo: Cappelen akademisk.
UNIT. (2019). Handlingsplan for digitalisering i høyere utdanning og forskning. Utkast. Hentet fra: https://www.unit.no/handlingsplan-digitalisering-i-hoyere-utdanning-og-forskning
Vågan, A., Eika, K., & Skirbekk, H. (2016). Helsepedagogisk kompetanse, læring og mestring. Sykepleien. https://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2016.59702
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2021 Torunn Erichsen, Kari Høium
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder opphavsretten til sine verker, og gir tidsskriftet rett til første publisering av verket, som samtidig lisensieres under en Creative Commons Attribution License som tillater andre å dele verket under forutsetning av at opphavsmannen og den opprinnelige publiseringen krediteres.
- Opphavsmenn kan inngå separate tilleggsavtaler om ikke-eksklusiv distribusjon av den publiserte utgaven av sine artikler (f.eks. avgi den til et institusjonelt vitenarkiv) så lenge dette tidsskriftet blir kreditert som første utgiver.
- Opphavsmenn tillates og oppmuntres til å gjøre sine verk tilgjengelig på internett (f.eks. i institusjonelle vitenarkiver eller på egne hjemmesider) før og under behandlingen av manuskriptet i tidsskriftet, da dette kan lede til fruktbare meningsutvekslinger såvel som til tidligere og mer sitering av verkene (se The Effect of Open Access).