Omveien hjem. "Hans og Grete" i klasserommet

Forfattere

  • Rolf Gaasland UiT Norges arktiske universitet

DOI:

https://doi.org/10.7557/13.6380

Emneord (Nøkkelord):

Selvarbeid, selverkjennelse, hermeneutisk metode, didaktikk

Sammendrag

Artikkelen argumenterer for verdien av å arbeide hermeneutisk på en metodisk måte med litterære tekster i klasserommet. Den baserer seg på overbevisningen om at det å gjøre seg lydhør overfor et annet menneskes tankeverden er verdifullt i seg selv og dessuten at tolkningsarbeidet er uløselig forbundet med dyder som selvarbeid og selverkjennelse. Artikkelen er delt i tre hoveddeler. Først gir den et eksempel på hvordan en tolkning av folkeeventyret «Hans og Grete» kan se ut når den sikter mot å realisere Hans-Georg Gadamers forestilling om metodisk bevissthet. Deretter utdypes Gadamers forestilling om metodisk bevissthet før artikkelen til slutt presenterer og anbefaler en tolkningsmetodikk laget for å kunne hjelpe elever/studenter til å realisere forestillingen om en metodisk bevissthet i arbeidet med litterære tekster.

Referanser

Bettelheim, Bruno. 2010. The Uses of Enchantment. New York: Vintage Books Edition. Opprinnelig publisert i 1976.

Ellis, John M. 1983. One Fairy Story too Many. The Brothers Grimm and Their Tales. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Gadamer, Hans-Georg. 1953. «Sannhet i humanvitenskapene». I Forståelsens filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter, av Hans-Georg Gadamer. Oslo: Cappelen, 2003.

Gadamer, Hans-Georg. 1959. «Om forståelsens sirkel». I Forståelsens filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter, av Hans-Georg Gadamer. Oslo: Cappelen, 2003.

Gadamer, Hans-Georg. 1966. «Det hermeneutiske problems universalitet». I Forståelsens filosofi. Utvalgte hermeneutiske skrifter, av Hans-Georg Gadamer. Oslo: Cappelen, 2003.

Greve, Anniken. 2008. Litteraturens meddelelse. En litteraturvitenskapelig tolkningsmetodikk i teoretisk, praktisk og skeptisk lys. Tromsø: Det humanistiske fakultet, Universitetet i Tromsø. https://hdl.handle.net/10037/2063

Haarberg, Jon. Lothe, Jacob. Skei, Hans H. (red.). 2000. Korttekster. Oslo: Gyldendal akademisk.

Opie 1980: Opie, Iona & Peter: The Classic Fairy Tales. New York and Toronto: Oxford University Press.

Platon. 2007. Samlede verker. Bind IV. Oslo: Vidarforlaget.

Totland, Kjell. 2018. «Eventyrpsykologi». http://www.kjelltotland.com/419041792.

Weisstein, Ulrich (ed). 1973. Expressionism as an International Literary Phenomenon. Twenty-one Essays and a Bibliography. Paris, Budapest: Didier-Akademiai Kiado. https://doi.org/10.1075/chlel.i

Nedlastinger

Publisert

2022-01-11

Hvordan referere

Gaasland, Rolf. 2022. «Omveien hjem. ‘Hans og Grete’ i klasserommet». Nordlit, nr. 48 (januar):1-10. https://doi.org/10.7557/13.6380.

Mest leste artikler av samme forfatter(e)

1 2 3 > >>