Metodologiske og praktiske utfordringer ved bruk av fokusgrupper som forskningsmetode - med fokus på pårørende som informanter

Forfattere

  • Trude Fløystad Eines Høgskoleni Molde, Avd. for helse- og sosialfag
  • Ingela Thylen Høgskolen i Molde, Avd. for Helse og sosialfag, Hälsouniversitetet i Linköping, Sverige; Universitetssjukhuset, Kardiologiska Kliniken, Linköping, Sverige

DOI:

https://doi.org/10.7557/14.2334

Emneord (Nøkkelord):

Fokusgruppeintervju, kvalitativ forskning, pårørende, metodologiske og praktiske utfordringer

Sammendrag

Hensikten med denne artikkelen er å belyse de metodologiske og praktiske utfordringene forskere vil kunne møte i prosessen når fokusgruppeintervju skal planlegges, gjennomføres og analyseres. Artikkelen omhandler egne erfaringer med pårørende som informanter, hvor metoden har mange fordeler. Likevel vil forskeren møte noen utfordringer når fokusgruppeintervju velges som forskningsmetode. Det er derfor viktig å fokusere på kompleksiteten i forskningsprosessen for å få et kvalitativt godt datamateriale. Ulike metodiske aspekt som troverdighet, pålitelighet, samstemmighet og overførbarhet vil bli diskutert i tillegg til diskusjon omkring interaksjonen i gruppene og mellom forskeren og deltakerne i fokusgruppene.

Statistikk

PDF-visninger
1,983

Forfatterbiografi

Trude Fløystad Eines, Høgskoleni Molde, Avd. for helse- og sosialfag

Hovedredaktør

Nedlastinger

Publisert

22.06.2012

Hvordan referere

Eines, T. F., & Thylen, I. (2012). Metodologiske og praktiske utfordringer ved bruk av fokusgrupper som forskningsmetode - med fokus på pårørende som informanter. Nordisk tidsskrift for helseforskning, 8(1), 94–107. https://doi.org/10.7557/14.2334

Utgave

Seksjon

Fagfellevurderte artikler
Crossref
6
Scopus
0
Trude Fløystad Eines, Elin Angelo, Solfrid Vatne (2019)
Discourse analysis of health providers' experiences using service design. Nursing Open, 6(1), 84.
10.1002/nop2.191
Audhild Norendal, Petter Bjellås (2023)
«Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.». Uniped, 46(3), 166.
10.18261/uniped.46.3.3
Bente Dale Malones, Marita Christina Susanne Melbye, Trude Fløystad Eines, Johanne Alteren (2023)
Alternative Clinical Practice During the COVID-19 Pandemic: A Qualitative Study of Nursing Students’ Potential Loss of Experience. SAGE Open Nursing, 9,
10.1177/23779608231178066
Lillian Karlsen, Bente Prytz Mjølstad, Bjarte Bye Løfaldli, Anne-Sofie Helvik (2024)
Reflections of nurses and primary healthcare managers on integrating hospital at home into public primary healthcare services: a Norwegian focus group study. Scandinavian Journal of Primary Health Care, 42(4), 633.
10.1080/02813432.2024.2373310
Birthe Unneland Napsholm, Ingrid Voll, Ingunn Barmen Tysnes (2023)
«Vi snakker ikke om utdanning her». Tidsskrift for velferdsforskning, 26(3), 1.
10.18261/tfv.26.3.2
Sebastian Slotte, Hege Ramsøy-Halle, Line Melby, Jannike Kaasbøll (2022)
Facilitating factors for seeking help for mental health problems among Norwegian adolescent males: A focus group interview study. Frontiers in Psychiatry, 13,
10.3389/fpsyt.2022.1049336