På gjengrodde stier (1949)
Pasienten som forteller
DOI:
https://doi.org/10.7557/13.3761Keywords:
På gjengrodde stier (1949), Hamsun, patografi, psykiatri, pasient, sykdom, selvbiografiAbstract
In this article, I discuss Knut Hamsun’s last book On Overgrown Paths [På gjengrodde stier] (1949) from the perspective of a pathography, meaning an autobiography that focuses on a person’s illness and its consequences. Due to his actions during WWII, Hamsun was subjected to a psychiatric examination in 1947 and diagnosed as having permanently impaired mental faculties. Hamsun opposed this diagnosis, and the book both aims at demonstrating his mental ability and depicting his experience of being an unwilling patient. This article looks at how the autobiographical narrator reflects upon his experiences as a patient, and how the text contains a certain critique of the clinic and the patient-doctor relationship. It sheds light on how the motif of travel and quest is important for the narrator’s experience of being ill, and it concludes with a brief discussion of how medicine and literature are disciplines that may benefit from an interdisciplinary approach to studying both fiction and autobiographical literature.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Forfattere som publiserer i dette tidsskriftet aksepterer følgende vilkår:
- Forfattere beholder copyright og gir tidsskriftet retten til første publisering samtidig som verket lisensieres med en Creative Commons Attribution 4.0 International lisens som tillater andre å dele verket, forutsatt at verkets forfatter og første publisering i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere kan inngå separate, ikke-eksklusive avtaler om annen distribusjon av tidsskriftets publiserte utgave av verket (f.eks. egenarkivering i et vitenarkiv eller publisering i en bok), så lenge førstepubliseringen i tidsskriftet erkjennes.
- Forfattere tillates og oppmuntres til å gjøre verket tilgjengelig på nettet (f.eks. i et vitenarkiv eller på andre nettsider) før og under innlevering, da dette kan lede til nyttige menings- og kunnskapsutvekslinger og til tidligere og mer sitering av det publiserte verket. (Se The Effect of Open Access).