Årsaker praksisveiledere oppgir for å vurdere og stryke sykepleiestudenter i deres kliniske praksis
en kvalitativ studie
DOI:
https://doi.org/10.7557/14.5544Emneord (Nøkkelord):
praksisstudier, praksisveileder, bachelor i sykepleie, læringsutbytteSammendrag
Mange sykepleiestudenter består kliniske praksisstudier selv om de ikke har oppnådd forventet læringsutbytte. Hensikten med denne studien var å belyse hvilke grunner praksisveiledere beskriver for å stryke sykepleiestudenter i deres kliniske praksisstudier. Datamaterialet fra et åpent spørsmål i et spørreskjema, ble analysert ut fra Malteruds modell for tekstkondensering. Studien viser: 1) Studenters manglende interesse og initiativ er en viktig grunn til å ikke bestå kliniske praksisstudier, 2) Praksisveilederne vektlegger at studenter har evne til å søke og motta veiledning, 3) Alvorlige feil som grunnlag for å ikke bestå praksis, 4) Praksisveilederes beskrivelser av samarbeid med utdanningsinstitusjonene. Praksisveiledere har behov for å samarbeide tett med praksislærer i sin vurdering av sykepleiestudenter og i tillegg har de et behov for vurderingsverktøy som bygger på en felles forståelse mellom akademia og praksis. Det er behov for å trygge praksisveiledere med økt formell veilederkompetanse.
Statistikk
Referanser
Aigeltinger, E., Haugan, G., & Sørlie, V. (2012). Utfordringer med å veilede sykepleierstudenter i praksisstudier. Sykepleien Forskning, 7(2), 160-166. https://doi.org/10.4220/sykepleienf.2012.0084
Alvesson, M. & Sköldberg, K. (2017). Tolkning och reflektion. Vitenskapsfilosofi och kvalitativ metod. 3.utg. Lund: Studentlitteratur.
Alvsvåg, H. (2015). Faglig skjønn og omsorg. I Grov, E., I. Holter & K. Toverud (Red.), Sykepleieboken: 1: Grunnleggende kunnskap i klinisk sykepleie (s. 156-178). Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Bachmann, L., Grønvik, C. K. U., Hauge, K. W., & Julnes, S. (2019). Failing to Fail nursing students among mentors: A confirmatory factor analysis of the Failing to Fail scale. Nursing open, 6(3), 966-973. https://doi.org/10.1002/nop2.276
Brown, L., Douglas, V., Garrity, J., & Shepherd, C. K. (2012). What influences mentors to pass or fail students. Nursing Management, 19(5), 16-21. https://doi.org/10.7748/nm2012.09.19.5.16.c9260
Caspersen, J. & Kårstein, A. (2013). Kvalitet i praksis: Oppfatninger om kvalitet blant praksisveiledere. Hentet fra https://nifu.brage.unit.no/nifu-xmlui/handle/11250/280417
De nasjonale forskningsetiske komiteene. (2014). Hentet fra https://www.etikkom.no/FBIB/Praktisk/Lover-og-retningslinjer/Helsinkideklarasjonen/
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (2019). Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning. (FOR-2019-03-15-412). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2019-03-15-412
Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (2006). Forskrift om skikkethetsvurdering i høyere utdanning. (FOR-2006-06-30-859). Hentet fra https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-30-859
Frøysa, K. J., Møllersen, A. &, Alteren, J. (2013). Etterveiledning — betydning for praksisveiledernes veiledningskompetanse. Nordic journal of nursing research, 33(4), 23–7. https://doi.org/10.1177%2F010740831303300406
Gainsbury, S. (2010). Mentors still failing to fail students. Nursing Times, 106(16):2-3.
Gotvassli, K. A. & Moe, T. (2020). Pedagogiske ledere og godt faglig skjønn. Nordisk Tidsskrift for Utdanning Og Praksis, 14(1), 39-55. https://doi.org/10.23865/up.v14.2064
Gronvik, C. K. U. & Hauge K. W. (2020). A Q-methodology study of the type of support mentors need when assessing underperforming nursing students. Journal of Advanced Nursing. https://doi.org/10.1111/JAN.14447
Hauge, K. W., Brask, O. D., Bachmann, L. Bergum, I. E., Heggdal, W. M., Inderhaug, H., Grønvik, C. K. U. & Julnes, S. G. (2016). Kvalitet i praksisstudier i sykepleier- og vernepleierutdanning. Nordisk Tidsskrift for Helseforskning, 12(1), 19-33. https://doi.org/10.7557/14.3772
Hauge, K. W., Brask, O. D., Bachmann, L. Bakken, H., Bergum, I. E., Grønvik, C. K. U., Gutteberg, A., Heggdal, W. M., Julnes, S. G., Malones, B. D. & Ulvund, I. (2019). Lar praksisveiledere sykepleiestudenter bestå praksisstudier uten oppnådd læringsutbytte? Klinisk sygepleje, 23-39. https://doi.org/10.18261/issn.1903-2285-2019-01-03
Hauge, K. W., Bakken, H., Brask, O. D., Gutteberg, A., Malones, B. D., & Ulvund, I. (2019). Are Norwegian mentors failing to fail nursing students? Nurse Education in Practice, 36, 64-70.
Hunt, L. A., McGee, P., Gutteridge, R., & Hughes, M. (2012). Assessment of student nurses in practice: A comparison of theoretical and practical assessment results in England. Nurse Education Today, 32(4), 351-355. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2011.05.010.
Kunnskapsdepartementet. (2012). Utdanning for velferd. Samspill i praksis. (Meld. St. 13 (2011-2012)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/ac91ff2dedee43e1be825fb097d9aa22/no/pdfs/stm201120120013000dddpdfs.pdf
Kunnskapsdepartementet. (2017). Kultur for kvalitet i høyere utdanning. (Meld. St.16 (2016-2017)). Hentet fra https://www.regjeringen.no/contentassets/aee30e4b7d3241d5bd89db69fe38f7ba/no/pdfs/stm201620170016000dddpdfs.pdf
Kvale, S. & Brinkmann, S. (2015). Det kvalitative forskningsintervju. 3. utg. Oslo: Gyldendal akademisk.
Luhanga, F., Yonge, O. J., & Myrick, F. (2008). Failure to assign failing grades: Issues with grading the unsafe student. International Journal of Nursing Education Scholarship, 5(1), 1-14. https://doi.org/10.2202/1548-923X.1366
Lycke, K. H., & Handal, G. (2016). Studentengasjement i høyere utdanning-Internasjonale perspektiver og norske studier. Uniped, 39(02), 171-183. https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2016-02-07
Malterud, K. (2017). Kvalitative forskningsmetoder for medisin og helsefag. 4. utg. Oslo: Universitetsforlaget.
Mesel, T. (2014). Når noe går galt: Fortellinger om skyld, skam og ansvar i helsetjenesten. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
NOKUT. (2011). Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Hentet fra https://www.nokut.no/norsk-utdanning/nasjonalt-kvalifikasjonsrammeverk-for-livslang-laring/
Sharples, K., & Kelly, D. (2007). Supporting mentors in practice. Nursing Standard, 21(39), 44-47.
Skau, G. (2017). Gode fagfolk vokser: Personlig kompetanse i arbeid med mennesker. 5. utg. Oslo: Cappelen Damm akademisk.
Wollebæk, D., Sætrang, S., & Fladmoe, A. (2015). Betingelser for frivillig innsats: Motivasjon og kontekst (Rapport 1/2015). Oslo: Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor. Hentet fra http://hdl.handle.net/11250/2442819
Aase, K., & Wiig, S. (2015). Læring og uønskede hendelser. I: K. Aase (Red.), Pasientsikkerhet: Teori og praksis (s. 98-112). (3. utg.). Oslo: Universitetsforlaget.
Nedlastinger
Publisert
Hvordan referere
Utgave
Seksjon
Lisens
Opphavsrett 2022 Bente Dale Malones, Inger Elisabeth Bergum, Hans Inderhaug, Wenche Mongstad, Trude Fløystad Eines
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License.